Storebrand størst og tøffest

Storebrand er oftere i retten i bilerstatningssaker enn de største konkurrentene. Det viser en undersøkelse som Dagbladet har foretatt av byrettssaker i Oslo, Bergen og Trondheim.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Storebrand annonserer med at «Bilforsikring har to priser. En før og en etter ulykken. Det kan bli dyrt å la seg lokke av den ene». Kampanjen har provosert flere til å ringe Dagbladet.

Flere har hevdet at Storebrand er så tøffe i erstatningsspørsmål etter kollisjoner at selskapet burde gå stillere i dørene.

Dagbladet har undersøkt påstandene om at Storebrand skal være så mye vanskeligere enn de andre selskapene.

Byretten

Vi har brukt tre målestokker:

1. Hvor ofte blir selskapene saksøkt av privatpersoner?

Her har vi telt opp saker på timeplanen til byrettene i Oslo, Bergen og Trondheim de siste 25 måneder.

2. Hvor mange av disse sakene dreier seg om trafikkulykker med personskader?

3. Hvordan ble dommene i slike saker i Oslo byrett? Vi har gått igjennom domsprotokollene i retten for en periode på 21 måneder, plukket ut bilsakene og sett på resultatene.

Alle saker

Vi fant at selskapene totalt ble saksøkt 250 ganger i denne perioden. Storebrand topper med 44,8 prosent av sakene. Basert på tall fra Norges Forsikringsforbund, har vi beregnet Storebrands andel av private forsikringer til ca 33 prosent.

Det nest største selskapet er Gjensidige med ca 26 prosent av markedet. Gjensidiges andel av rettssakene var til sammenlikning 18,4 prosent i Dagbladets undersøkelse. Også Samvirke ser ut til å ligge klart under markedsandelen, mens Vesta plasserer seg omtrent likt med sin del av privatforsikringene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bil

Når det gjelder erstatningssaker etter bilulykker, ble Storebrand saksøkt i 57,5 prosent av tilfellene. Markedsandelen er til sammenlikning på 38,2 prosent.

Gjensidige er, med 32,5 prosent av alle bilforsikringer, det nest største selskapet på markedet. I Dagbladets undersøkelse var Gjensidige saksøkt i 21 prosent av sakene.

Med 6,9 prosent av sakene ligger også Vesta lavere enn markedsandelen. Samvirke har også 6,9 prosent, som er likt med stillingen i markedet.

Dommer

En del av sakene som står på byrettens timeplan, kommer aldri så langt som til at det blir avsagt en dom. Da har selskapet ofte kommet med et nytt tilbud, slik at saken ender som forlik.

Dagbladet har derfor også sjekket hvordan dommene falt ut i bilforsikringssakene i Oslo byrett.

Det viser seg at Storebrand fortsatt ligger over «normalen», nå med 51,5 prosent av saker som er tatt opp til doms.

Saksøker vant mest

Ser vi nærmere på dommene i Oslo, kan det ved første øyekast se ut til at Storebrand vinner dobbelt så ofte som de taper.

Men nesten halvparten av sakene ender med at dommeren mener at saken skal regnes som «delvis tapt, delvis vunnet» for partene.

Sammenlikner vi selskapets tilbud i retten med hva saksøkte fikk, er det vårt inntrykk at saksøker likevel vant mest i 10 av de 15 «midt-på-treet»-dommene vi har sett igjennom. Dette peker i retning av at Storebrand egentlig tapte omtrent like ofte som de vant i retten.

I tillegg kommer sakene som ender med forlik før saken er avsluttet. Disse oppgjørene vil saksøker ofte også regne som en seier.