Storm mot Remlov

Den norske filmbransjens nye tornado, Norsk Film-sjef Tom Remlov, fikk det glatte lag av sine egne medarbeidere i Tromsø i går. På en av dette tiårets mest stormfulle pressekonferanser i filmsammenheng her hjemme, måtte han til slutt gå ned i mentalt knestående og innrømme sin skyld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ (Dagbladet): - Ja, det var feil å utsette produksjonen på «1996: Pust på meg» for en så stram deadline, sa Remlov, dagen etter at filmen åpnet Tromsø-festivalen og høstet svært varierte kritikker.

Men han mente at tidspresset ikke har skadd filmen.

- De som har fått betale er særlig fotfolket, som ikke er her i dag, sa Tom Remlov.

Rasende

De sterkeste kritikerne på pressekonferansen i går var regissørene Marius Holst og Oddvar Einarson og den danske forfatterveteranen Klaus Rifbjerg, som skrev manus til Marius Holsts episode i filmen, «Eksil».

Oddvarson, som på forhånd hadde gått hardt ut mot Remlov i flere omganger her i Dagbladet, var så rasende at han hadde problemer med å uttrykke seg.

- Det snakkes om samarbeid. Vi gikk inn med åpent sinn, men dette samarbeidet ble ødelagt og drept på forskjellige måter. Min film ble klippet om to ganger og jeg ble bedt om å lage nye sekvenser til en film som allerede var klippet bort.

- Jeg blir så sint når sånt skjer at det går helt i stå for meg.

- Jeg har gjort et arbeid som er blitt manipulert i et såkalt samarbeid. Dette er dårlig og simpel produksjonsledelse, mente Oddvarson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Ikke innsikt»

Til svar fra Remlov fikk Oddvarson en bemerkning om at dette var detaljer som han ikke regnet med at pressen kunne referere med noen som helst slags innsikt.

Marius Holst refset Remlov for manglende filmkunnskap, uten å nevne hans navn, og ga sterkt uttrykk for at med denne manglende kunnskapen burde man ha holdt en mye lavere profil i forhold til det presset medarbeiderne ble utsatt for.

- Når du setter en stram deadline for en filmproduksjon, så krever det at du kjenner filmprosessen intimt og vet hva som skal leveres innenfor hvilke rammer. Dette har ikke noe å gjøre med harde produsenter, jeg har vært tynt før. Men det vi skal gjøre må være tilrettelagt.

- Du føler deg tynt av Remlov?

- Det er kanskje ikke et ord jeg ville valgt igjen, men i øyeblikket følte jeg meg tynt og låst. Det er ikke nødvendigvis usunt, men problemet er premissene. Han greide ikke å levere sin del av avtalen, sa Holst.

Laboratorietenkt

Klaus Rifbjerg påpekte at Tom Remlov hele tida snakker om de definerte rammene for filmen.

- Men denne diskusjonen om deadlines, og hele spørsmålet om organiseringen av filmen, skulle vi ha diskutert for lenge siden.

- Dette prosjektet bærer sterkt preg av at grunnideen er oppfunnet i hjernen på et fantasivesen, den er laboratorietenkt.

- Men et sted på veien, tidlig i prosessen, må man tenke på hvordan det skal henge sammen, sa Klaus Rifbjerg, som selv hadde skrevet en nøkkelscene om en gammel manns ensomme fødselsdagsfeiring på en fin restaurant.

- Men da det ikke var production value i denne historien, måtte regissøren sette ham på kanten av et springvann med en flaske rødvin. Det henger ikke sammen, sa en fortørnet Klaus Rifbjerg.