REGEL-UENIGHET: 50 vannscooter-førerer møtte opp for å demonstrere mot reglene for vannscooter tidligere i sommer. De mener at reglene bør være på lik linje med fritidsbåter. Stortingsrepresentant Hoksrud var også med på demonstrasjonen. Video: NTB / Scanpix. Vis mer

Storm mot vannscootere i skjærgården

Lensmann: - Ingen kjører i fem knop. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forbudet mot bruk av vannscootere ble opphevet i 2013, og erstattet med et regelverk der bruk av vannscootere er tillatt så lenge man holder seg minst 400 meter fra land til havs, og minst 500 meter fra land i ferskvann.

Regjeringen skal etter planen sende ut et høringsforslag om å oppheve den såkalte vannscooterforskriften etter sommeren, slik at det blir mulig å kjøre flere steder med farkostene.

Men etter en sommer med mye klager og problemer med vannscootere er ikke politiet helt enig i at å endre loven er en god idé.

- Folk må skjerpe seg

Lensmann i Arendal Jan Sverre Krogstad, sier at de har hatt en del problemer med scooterne hittil i sommer.

- Vi har fått flere klager på vannscootere som kjører fort i trange farvann og på støy. Det er et tilbakevendende problem, og mer i år enn tidligere år.

Han sier at vannscootere er i seg selv en lovlig farkost, men han reagerer på at det er veldig få som overholder dagens regelverk.

- Ingen kjører i fem knop. Folk må skjerpe seg. De må følge reglene, sier Krogstad.

- Ny regel vil skape mer problemer

Lensmannen forteller at raske vannscootere er vanskelig å stoppe for politiet. Han påpeker også at det kan være veldig farlig å kjøre så fort i trange farvann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det ser ut som folk kan kjøre scooterne, men det de utviser er dårlig sjømannsskap. De tar ingen hensyn til andre som er på sjøen. De lager støy og problemer.

- Hva tenker du om at loven mest sannsynlig blir mer liberal fra neste år?

- Det kommer nok til å bli mer problemer, og jeg tror det kommer til å skje en alvorlig ulykke.

KJØRER FORT OG HOPPER HØYT: De fleste vannscootere er beregnet for en til tre personer. Det finnes vannscootere med motoreffekt opp til 260 HK, topphastighet på 110 km/t og med tankkapasitet på 95 liter. Først og fremst brukes vannscootere til rekreasjon og som fritidssyssel. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
KJØRER FORT OG HOPPER HØYT: De fleste vannscootere er beregnet for en til tre personer. Det finnes vannscootere med motoreffekt opp til 260 HK, topphastighet på 110 km/t og med tankkapasitet på 95 liter. Først og fremst brukes vannscootere til rekreasjon og som fritidssyssel. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Vis mer

«Klagerø»

Også i Kragerø har politiet hatt mye å gjøre med farkosten i sommer.

- Vi har fått mye klager fra både hyttefolk og fastboende. Det har vært en voldsom økning i antall vannscootere i år, og jeg skjønner at det er folk som plages av at det kjøres med høy hastighet og mye støy, sier Øystein Skottmyr, stasjonssjef ved Kragerø politistasjon.

Han forteller at politiet på feriestedet i Telemark har tatt flere som har brutt reglene for vannscooterkjøring.

- Det er få områder i Kragerø der det egentlig er lov til å kjøre vannscooter raskere enn fem knop. I tillegg er den høyeste tillatte hastighet for alle kjøretøy i Kragerøskjærgården 30 knop (omtrent 55 km/t). Men mange av vannscooterne kan kjøre mellom 60 og 80 knop, der de egentlig bare skal kjøre i fem knop, sier Skottmyr.

- E18 på sjøen

Den siste tiden har en Facebook-side også bydd Kragerø-politiet på problemer. På siden oppdateres det om hvor politibåten til enhver tid befinner seg.

- Politibåten har fått navnet Gjedda på siden. Vi merker at folk vet at vi kommer når vi kommer med politibåten, og da forsvinner de fort. Derfor har det vært vanskelig å ta alle vi har fått klager på, sier han.

- På den tida her er jo E18 nærmest flytta ut på sjøen. Vi ber folk ta det med ro, slappe av og å ta med seg det gode humøret. Man må følge med på sjøen og følge reglene.

- Småbåt og vannscooter bør behandles likt

Tidligere i sommer deltok Bård Hoksrud (Frp) i en protest mot det vannscooterfører mener at er et firkantet regelverk.

BØR BEHANDLES LIKT: Hoksrud har en oppfordring til vannscooterførerne:
 - Dere må bruke hodet. Det er veldig mange som følger med dere nå.Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
BØR BEHANDLES LIKT: Hoksrud har en oppfordring til vannscooterførerne: - Dere må bruke hodet. Det er veldig mange som følger med dere nå.Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix Vis mer

- Lensmennene Dagbladet har snakket med tror at en mer liberal vannscooterlovgivning vil føre til mer problemer og alvorlige ulykker. Hva tenker du om det?

- Jeg forstår at politiet må slå ned på regelbrudd, men regelverket i dag for vannscootere er ikke riktig, sier han og påpeker at også småbåter kjører for fort på steder de ikke skal kjøre fort.

- Dette handler ikke om å liberalisere eller ikke liberalisere. Jeg har ikke problemer med at noen syns at scooterne går fort, bråker og er unyttige. Poenget er at vannscootere og småbåter bør behandles likt, sier Hoksrud.

Hoksrud forteller at han har en liten småbåt kun for hygge, som han ikke bare bruker til å transportere seg fra A til B, og mener at alle som kjører vannscooter bør ha samme opplæring som de som kjører båt.

- Lensmennene har opplevd en sommer med mye klager på farkostene. Folk følger ikke reglene og kjører fort i trange farvann. Er løsningen å tillate scooterne å kjøre fortere?

- Jeg vet at politiet mange steder er negative til dette. Det handler uansett om de menneskene som sitter oppå scooteren. De må være klar over hva de sitter på, og alle på sjøen må vise hensyn til hverandre.

- Mange som kjører vannscooter som er opptatt av å kjøre seriøst og ordentlig. Det er alltid noen som ikke følger de reglene som er.

Hoksrud har også en oppfordring til vannscooterførerne:

- Dere må bruke hodet. Det er veldig mange som følger med dere nå.

HAR SMÅBÅT: Hoksrud forteller at han har en liten småbåt kun for hygge, som han ikke bare bruker til å transportere seg fra A til B, og mener at alle som kjører vannscooter bør ha samme opplæring som de som kjører båt. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix
HAR SMÅBÅT: Hoksrud forteller at han har en liten småbåt kun for hygge, som han ikke bare bruker til å transportere seg fra A til B, og mener at alle som kjører vannscooter bør ha samme opplæring som de som kjører båt. Foto: Vegard M. Aas / NTB scanpix Vis mer