Stormen mot bankene nytter

Svartelisting og boikott av banker synes å virke. En etter en setter bankene nå ned boligrenta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Endelig innser bankene at boligrenta ligger altfor høyt. Det er gledelig å konstatere at våre oppfordringer om boikott og telefonstorm mot bankene gir resultater, sier administrerende direktør i Huseiernes Landsforbund, Peter Batta.

Det nytter

- Men dette er kun et museskritt i riktig retning, sier Batta.
Også lederen i Forbrukerrådet, Anne-Lise Bakken er fornøyd med at massivt press mot bankene virker.

- Det som skjer nå er et tegn på at når kunden stiller krav til sin bank, og for eksempel viser til lavere renter andre steder, vil bankene reagere, sier Bakken.

Flere lokale lag og organisasjoner, med bred støtte fra blant annet LO sentralt, har fulgt oppfordingene om å svarteliste lokale banker de mener opptrer urimelig. Og nå mener altså både Bakken og Batta at de har blitt hørt:

I løpet av de siste par ukene har blant annet Kredittkassen, Sparebanken MidtNorge, Sparebanken 1, Gjensidige Bank, BNbank, Den norske Bank og Sparebanken NOR satt ned renten på boliglån med mellom 0,25 og 0,5 prosent.

Tok i for hardt

Og dette er bare begynnelsen: Ifølge rådgiver i Norsk Familieøkonomi, Ommund Braut, tyder mye på at disse første rentenedgangene bare er starten på ytterligere fall i boligrenta.
Men det skjer først etter at statsbudsjettet et lagt fram.

- Når bankene nå setter ned boligrenta, mener jeg er et tegn på at de tok litt godt i under de siste rentehoppene, sier Braut.

Samtidig melder bankfunksjonærer og kundekonsulenter om en økt strøm av låntakere som ringer eller møter opp i bankene for å klage til sin kunderådgivere.

Kundestorm

- Antall henvendelser til oss er doblet i forhold til for kort tid tilbake. Folk har stormet til oss for rådgivning og ønsker i forhold til hvordan lånene deres skal settes sammen, sier banksjefen i DnB Direkte, Terje Halvorsen.
- I denne perioden har vi også fått flere nye kunder, sier Halvorsen.

Trenden med mer bevisste kunder har også nådd de fleste andre største spare- og forretningsbankene Dagbladet har vært i kontakt med.