Større - ikke billigere

Rema og Narvesen slår seg sammen. Men ikke i én av de 2200 butikkene kan de love billigere varer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På en pressekonferanse i formiddag kunngjorde den bråstolte Rema-sjefen at Rema og Narvesen slår seg sammen og blir Reitan Narvesen ASA. Men den som venter på Rema-priser i kiosken, må vente lenge.

- Nei, det blir ikke billigere å handle i kiosk, sier Odd «Rema-Reitan».

- Vi skal fortsette å gjøre det vi er flinke til, og Narvesen skal fortsette med det de kan.

Det betyr at Narvesen-kiosken skal være dyr, liten og åpen, mens Rema-butikkene skal være billige og ha paller ute i butikken.

Butikk-gigant

- Forbrukeren vil ikke merke noen forskjell, innrømmer styreleder i Narvesen, Leif Frode Onarheim.

Butikkene slår sine pjalter sammen for å bli større i Norge og i utlandet. Rema unngår slik å bli spist opp av en av de andre store matvarekjedene i Norge. Sammen får de en pengesekk som gjør det lettere å kjøpe seg opp utenlands.

Reitan Narvesen ASA:

- Rundt 2200 butikker i 7 land

- 17 000 ansatte

- 1 600 000 kunder om dagen

Reitan-familien får 49,2 prosent av aksjene i det nye konsernet, Narvesen-aksjonærene får 47,6, og minoritetsaksjonærene i Rema 1000 Norge får 3,1 prosent.

Reitan skjemmes ikke

Odd Reitan har i årevis profilert seg som mannen som mer enn noe annet ønsker å skaffe nordmenn billigere mat. Han blir styreformann i Reitan Narvesen ASA, men føler seg ikke ille til mote ved å være sjef for dyre kiosker.

- Jeg har tro på begge konseptene: Billige Rema-butikker og bekvemme kiosker. Det er de store supermarkedene som ikke vil overleve, fastslår Reitan.

Under seg får han følgende butikker (antall): Rema 1000 (467), Rema bensin (34), Narvesen (460), Pressbyrån i Sverige (320), Preses Apvieniba i Latvia (450), 7Eleven (127), Esthetique (61), Vita (89), Peppe's Pizza (47), T.G.I. Friday's (6), Burger King (29), Cafe Opus (47) og Togservice (100).

Konsernsjef blir nåværende Narvesen-sjef Harald Tyrdal. Samlet netto-omsetning blir rundt 20 milliarder kroner i år.

Spiser i bilen

Odd Reitan ser for seg en framtid hvor vi blir mer lik amerikanerne:

- Det er slutt på at vi skramler med kasserollene i firetida. Folk kjøper mat på veien. Når de først gjør innkjøp, vil de handle billig. Slik vil de ulike butikk-konseptene våre utfylle hverandre.

Han forteller at det har vært vanskelig å kjøpe butikk-kjeder i utlandet, fordi de ofte består av forskjellige typer butikker - mange som ikke passer som Rema 1000. Nå blir det lettere fordi Reitan Narvesen har flere konsepter å velge fra. Kjøper de 100 butikker, kan halvparten være Rema 1000 og resten kiosker.

Håper på billigere priser

På sikt håper likevel Rema-sjefen at også kundene vil merke fusjonen.

- Det blir mer lønnsomt å etablere seg på nye steder fordi vi kan lage flere typer butikker. Ved å samarbeide om blant annet innkjøp, håper vi å presse ned prisene, sier Reitan.

Leif Frode Onarheim trekker fram fordelen ved at konsernet blir en sterk norsk konkurrent.

- Hadde ikke Rema gått sammen med oss, kunne de blitt kjøpt opp av andre matkjeder. Da kunne det blitt 3 istedenfor 4 store matvarekjeder i Norge. Kundene tjener ikke på mindre konkurranse, fastholder Onarheim.

STØRRE IKKE BILLIGERE: Til tross for at Narvesen og Rema har blitt enig om en sammenslåing vil ikke du få billigere varer i kiosken.