Større båter og dårligere sjømannskap

Mens lystbåtene blir større, blir sjømannskapet stadig dårligere. Og det fører til stadig flere fritidsbåthavarier. I 1997 mottok Tjøme Radio 562 nødmeldinger, mot 345 året før. Det utgjør en økning på nær 63 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svært mange av disse nødmeldingene kom fra fritidsbåtførere i vanskeligheter, skriver Aftenposten.

- Flere velger sjøen som rekreasjonsområde, men samtidig ser vi også at stadig flere ikke behersker de større båtene de har kjøpt. Størst problemer er det med å legge til kai, sier bestyrer Steinar Tidemann ved Tjøme Radio.

Tjøme Radio dekker kysten fra Arendal til svenskegrensa, et område der titusenvis av mennesker ferdes på sjøen hver sommerdag. Skipper Arne Johnsen på redningsskøyta «Askerbæringen» mener at altfor mange fritidsbåtførere feilberegner vind, strøm og de hestekreftene de har til disposisjon.

Størst og dyrest

Norske båtforhandlere hadde kraftig pågang i fjor sommer, og solgte i 1997 40 prosent flere båter enn året før.

- Noen hadde ikke engang vært om bord i en fritidsbåt da de kom inn i butikken for å kjøpe sin første. Men likevel ville de ha den største og dyreste. Helt utrolig, mener Eiler Engebråten, som er medeier og verksleder ved Mar Tek AS i Oslo.

Tall fra Norges Forsikringsforbund viser at forsikringsselskapene i 1997 utbetalte omkring 217 millioner kroner etter 7 850 skader på fritidsbåter. Til sammenligning var tallene for 1996 160 millioner kroner etter 7 244 skader. Havari av fritidsbåter utgjør den største andelen, med utbetalinger på 96,5 millioner kroner i 1997.

(NTB)