Større enn Obama

Da Barack Obama var i Egypt i fjor, manipulerte den statlige avisa Al-Ahram Mubarak i front, foran Obama.

MANIPULERT: Her befinner Hosni Mubarak seg først, til og med Barack Obama må finne seg i å komme i andre rekke. Bildet er fra den statseide avisa Al Ahram. Foto: waelk.net
MANIPULERT: Her befinner Hosni Mubarak seg først, til og med Barack Obama må finne seg i å komme i andre rekke. Bildet er fra den statseide avisa Al Ahram. Foto: waelk.netVis mer
ORIGINALEN: Hosni Mubarak (venstre) går bakerst, ved siden av (fra venstre) Benjamin Netanyahu, Barack Obama, Mahmoud Abbas og kong Abdullah. Foto: AP
ORIGINALEN: Hosni Mubarak (venstre) går bakerst, ved siden av (fra venstre) Benjamin Netanyahu, Barack Obama, Mahmoud Abbas og kong Abdullah. Foto: APVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den statlige avisa Al-Ahram tok seg litt photoshop-faglige friheter da den amerikanske presidenten Barack Obama var i Kairo i september i fjor.

Dagbladet skrev om saken da manipuleringen oppstod i fjor, men vi velger å vise photoshoppingen en gang til, til glede for nye lesere. Den gangen da, kom avisa Al-Ahram unna med å erstatte bildet i nettutgaven med et annet, der Hosni Mubarak satt sammen med Obama og de andre lederne i ferie- og forhandlingsbyen Sharm el-Sheikh på Sinai-halvøya.

For har du styrt Midtøstens mest strategisk viktigste land i nesten 30 år, er det jo ikke lett å avfinne seg med å være helt i utkanten av bildet. Til og med bak jordanske, palestinske og, ikke minst, israelske ledere gikk foran Mubarak i fjor.

Al-Ahram valgte derfor å trykke et manipulert bilde der landets øverste leder, Hosni Mubarak, gikk fremst i rekken på den røde løperen. Bak ham fulgte Obama, samt israelske, palestinske og jordanske ledere, skrev BBC i september i fjor.

Orginalbildet viser at Obama gikk fremst, i midten. Mubarak bakerst.

Det manipulerte bildet var på en side, under tittelen «Veien til Sharm el-Sheikh».

Opposisjonsbevegelsen 6. april-ungdomsbevegelsen anklaget al-Ahram, Egypts største avis, for å være «uprofesjonelle».

- Det er hva det korrupte regimets media er blitt redusert til, sa beveglsen i en uttalelse.