- Større vei- prosjekter gir mer vei

Får oppdrag på få kilometer om gangen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skanska, Veidekke og Mesta sier de kunne bygget mye mer vei og togskinner for pengene hvis de fikk bygge stort istedenfor stykkevis og delt som i dag.

Store utfartsårer og jernbanestrekninger forbedres klattvis fordi Stortinget bare bevilger penger til noen kilometer av gangen.

Skanska-sjef Geir Magne Aarstad mener de kan kutte opptil en femdel av kostnadene hvis de fikk jobbe med større prosjekter.

- I England har de for eksempel valgt en modell der de samler kontraktene i større enheter. Der mener de å se en besparelse på mellom 15 og 20 prosent, sier Aarstad til NRK.

Også statens eget veibyggingsselskap Mesta mener det er mye å spare på å bygge hele veistrekninger på en gang.

Konserndirektør Kai Krüger Henriksen i Veidekke er ikke i tvil om at store prosjekter ville gitt mer vei for pengene.

- Vi vil se en besparelse på opp mot 20 prosent på å bygge store prosjekter i stedet for mange små, mener han.

Det er et stort maskineri som må på plass for å bygge vei. Når utbyggerne må pakke ned alt hver gang de har bygget en veistubb, blir det dyrt, ifølge Henriksen.

FERDIG I RYKK OG NAPP: Sporet på den nye dobbeltsportraseen mellom Sandvika og Asker sto ferdig i 2005. Foto: Vidar Knai / SCANPIX
FERDIG I RYKK OG NAPP: Sporet på den nye dobbeltsportraseen mellom Sandvika og Asker sto ferdig i 2005. Foto: Vidar Knai / SCANPIX Vis mer

(NTB)