Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

- Største bilfiasko på 60 år

Bilekspert slaktet Tesla på TV. Nå forklarer sjefen hvordan skuddsikre vinduer ble knust.

UKNUSELIG: Da Elon Musk stod på scenen i Los Angles og lanserte Teslas nye pickup «Cybertruck», gikk ikke ting helt etter planen. Video: Tesla. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Tesla-sjefen Elon Musk gikk høyt ut på banen og garanterte at vinduene i den nye Tesla pickup'en er skuddsikre for alle håndvåpen opp til 9 millimeter ammunisjon.

Det verden husker fra den ubeskjedne lanseringen i Los Angeles sist torsdag er to store hull i siderutene. Teslas sjefdesigner Franz Von Holzhauser kastet to stålkuler for å dokumentere vinduenes eminente kvalitet.

TV-kanalen CNBC mente å ha overhørt at Musk selv utbrøt «Hva i helvete», og trakk seg forfjamset tilbake på scenen.

Hva som ble sagt på bakrommet etter verdenslanseringen av Cybertruck-modellen med skuddsikre vinduer, har det ikke kommet fram en bokstav om.

Men allerede fredag morgen reagerte New York-børsen høylytt. Tesla Inc-aksjen gikk ned 6 prosent i kurs over natta, forklart med vindusfadesen og at Tesla Cybertruck har et merkelig utseende.

Dermed forsvant ble Elon Musks formue redusert fra 180 til 173 milliarder kroner.

BILFOTO FOR HISTORIEN: En tilsynelatende forfjamset Elon Musk foran de to knuste bilrutene, som ble garantert skuddsikre. Foto: Tesla/Reuters.
BILFOTO FOR HISTORIEN: En tilsynelatende forfjamset Elon Musk foran de to knuste bilrutene, som ble garantert skuddsikre. Foto: Tesla/Reuters. Vis mer

Ideen til design kom fra James Bond-filmen «Spionen som elsket meg» (1977) og «Blade Runner» (1982) forklarte Tesla-gründeren før lanseringen.

- Verst siden Ford

- Den største fiaskoen i amerikansk bilindustri siden Ford Edsel (1957-59) kommenterte CNBCs bilekspert etter de knuste ruters kveld i LA torsdag.

Så ble det dørgende helgetaust fra Elon Musk før han blåste liv i Twitter-kontoen med 30 millioner følgere kveld.

Der kommer Tesla-sjefens tekniske forklaring på torsdagens vindusflause for åpne kameraer til hele verden.

- Von Holzhauser brukte først slegge på de rustfrie stålplatene på siden for å vise hvor uangripelige de er. Men det skapte sprekker i vindusglasset nedenfra. Vi skulle kastet stålkulene mot glasset først og brukt slegga etterpå. Da hadde ikke dette skjedd, forklarte elbil-guruen.

ANNEN DESIGN: Ambisjonen til Tesla og Elon Musk er at den nye Cybertruck'en skal true pick up-posisjonen til Ford og GM på det amerikanske markedet. Utseendet er ikke helt det samme. Foto: Ringo H.W. Chiu, AP/NTB.
ANNEN DESIGN: Ambisjonen til Tesla og Elon Musk er at den nye Cybertruck'en skal true pick up-posisjonen til Ford og GM på det amerikanske markedet. Utseendet er ikke helt det samme. Foto: Ringo H.W. Chiu, AP/NTB. Vis mer

Og noen timer før New York-børsen åpnet mandag morgen, opplyste Elon Musk i en annen Twitter-melding at det allerede var kommet inn bestillinger på over 200 000 Cybertrucker.

På tross av den angivelig største bilfiaskoen på 60 år, og at de eksemplarene ikke kommer på veien før i 2021.

Løfte: Raskere enn Porsche

Disse meldingene fikk folket på New York-børsen også med seg. I løpet av noen timer mandag var 4 av de 6 tapte prosentene på fredagens Tesla-aksje hentet inn igjen, ifølge flere amerikanske nyhetskilder.

Fortsatt kommer det ingen Cybertrucker på veien før i 2021.

Tesla skal lage tre modeller til henholdsvis 40 000, 50 000 og 70 000 dollar i USA. Det tilsvarer 400 000, 500 000 og 700 000 kroner.

Og Elon Musk lover fortsatt at billigutgaven blir kjappere fra null til 100 kilometer i timen enn Porsche 911. Svaret kommer.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media