PÅRØRENDE: Informasjonssjef Sissel Rinde i Statoil sier at selskapet er opptatt av å gi de pårørende nøyaktig informasjon og omsorg.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen
PÅRØRENDE: Informasjonssjef Sissel Rinde i Statoil sier at selskapet er opptatt av å gi de pårørende nøyaktig informasjon og omsorg. Foto: Tor Erik H. MathiesenVis mer

Stort informasjonsbehov for Statoilansatte

Pårørende til Statoilansatte i Algerie har mange spørsmål, men kan ikke få svar på alle i en uavklart krisesituasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): Statoil har etablert et pårørendesenter på et hotell i nærheten av Bergen lufthavn Flesland. Hit kan familier til ansatte i Algerie komme for å få siste oppdaterte informasjon fra selskapet.

Personalomsorg - Vi har hatt to familier her i dag. I tillegg har vi holdt alle andre pårørende informert over telefon. Personalomsorg er en viktig del av Statoils beredskap i krisesituasjoner som denne, sier informasjonssjef Sissel Rinde i Statoil.

Støtteapparatet består av ti til femten personer som hele tiden skal være tilgjengelig i pårørendesenteret. Dette er en del av beredskapsplanen i Statoil som også blir iverksatt når det skjer alvorlige hendelser på oljeinstallasjonene til havs.

Selskapet har avtale med Nordsjøpresten, Senter for krisepsykologi og har egne helsemedarbeidere som tilbyr seg å samtale med de pårørende. En av de som har samtalt med pårørende i den pågående saken er psykolog Atle Dyregrov.

- Stort behov I den uavklarte krisesituasjonen i Algerie er det mange spørsmål som ikke kan besvares nøyaktig.

- Informasjonsbehovet er veldig stort. Vi gir bare kvalitetssikret informasjon og er opptatt av å gjøre alt på riktig måte. Mange ringer til oss og vi svarer så godt vi kan. Vi blir her i natt og utover dagen torsdag så lenge det er behov for det, sier informasjonssjef Sissel Rinde.

Pårørende kan ringe telefonnummer 80083003.