Stort omfang av kunder ble rammet

DNB-kunder ble belastet dobbelt for Visa-transaksjoner i en uke.

PROBLEMER: DNB opplever i dag at et stort omfang av deres kunder er frustrerte over manglende penger å konto. Foto: NTB Scanpix
PROBLEMER: DNB opplever i dag at et stort omfang av deres kunder er frustrerte over manglende penger å konto. Foto: NTB ScanpixVis mer

SISTE: DNB opplyser onsdag ettermiddag til Dagbladet at feilen nå er rettet for de fleste kunder. Noen må det imidlertid gjøres manuelle rettinger for, noe som vil bli gjort i løpet av ettermiddagen.

- Vi har ikke helt oversikten ennå, men det er snakk om et stort omfang kunder som er rammet, sier Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB til Dagbladet.

- Enkelte kunder har blitt belastet dobbelt for VISA-transaksjoner i perioden 15. mai til 21. mai. Vi jobber med å rette feilen, og du trenger ikke foreta deg noe, opplyser DNB på sin egen nettside i dag tidlig.

Problemet gjelder for kunder som har brukt visakortet både i Norge og utlandet.

Frustrerte kunder

Mange frustrerte DNB-kunder har tirsdag morgen uttrykt sin frustrasjon på selskapets Facebook-sider, og sier at de nå er helt tomme for penger på konto eller til og med har kontoen i minus, skriver Tek.no. En kunde melder om at hun er på ferie i Hellas, har fem euro i kontanter og negativ saldo, skriver de.

Dalsbø opplyser at problemet har oppstått for kunder som har brukt visakort under varehandel i butikk og i nettbutikker. Kunder som har brukt Visa som kort i Vipps-appen er også blitt belastet dobbelt ved betaling for buss til Ruter eller ved transaksjoner til NFkino via Vipps.

DNB jobber med å rette opp i feilen. Dalsbø sier alt tyder på at feilen vil være rettet opp i løpet av formiddagen eller senest i løpet av dagen i dag.

- Vi har gitt kunder som har fått tom konto på grunn av dette en midlertidig kreditt for at de skal få betalt regningene sine. I løpet av morgenen er det blitt gitt kreditt til mange kunder, sier Dalsbø.

Stort omfang

Dalsbø kan ikke gi konkrete tall på hvor mange som er rammet, men sier at det har vært stor pågang til kundesenteret.

- Når vi har feil av denne typen og omfanget blir så stort blir det stor pågang til kundesenteret. Det er beklagelig at det er kø, men kundeservice jobber så godt de kan med å svare alle. Hvis man ikke har noe akutt problem er det ikke nødvendig å ringe kundeservice da feilen blir rettet opp i løpet av dagen. Saldoen vil bli oppdatert kjapt, sier Dalsbø.