FORNØYD: Venstre-leder Trine Skei Grande får ikke Stortinget med på å beskytte lærertittelen på direkten, men er fornøyd med at regjeringen pålegges å utrede problemstillingen. Foto: Hans Arne Vedlog  /  Dagbladet 
FORNØYD: Venstre-leder Trine Skei Grande får ikke Stortinget med på å beskytte lærertittelen på direkten, men er fornøyd med at regjeringen pålegges å utrede problemstillingen. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

SKOLEPOLITIKK

Stortinget åpner for å beskytte lærertittelen

En halv seier for Venstre: Flertall ber regjeringen utrede om lærernes status bør vernes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flertallet i kirke-, undervisnings- og forskningskomiteen går i mot Venstre forslag om å beskytte lærertittelen ved å innføre en sertifiseringsordning for lærere. Flertallet foreslår i stedet at Stortinget skal be regjeringen utrede om det er behov for å beskytte lærertittelen.

Venstre-leder Trine Skei Grande henger likevel ikke med hodet:

- Det er svært positivt at et stort flertall på Stortinget vil utrede dette. Det å beskytte lærertittelen vil være med på å øke statusen på læreryrket, og vi er nå et skritt nærmere å gjøre akkurat dette, sier Trine Skei Grande.

Gode grunner

I innstillingen fra stortingskomiteen påpeker medlemmene fra Ap, Frp, KrF og SV at det kan være gode grunner til å beskytte lærertittelen, men at dette ikke vil kreve opprettelse av en ny sertifiseringsordning. De mener det er naturlig at kravene til utdannelse og kompetanse legges til grunn for benyttelse av lærertittelen.

Saken skal voteres over i stortingssalen i morgen.

- I Norge kan hvem som helst kalle seg lærer uten å ha gått gjennom en formell utdannelse. I flere andre høystatusyrker er det ikke slik, sier Trine Skei Grande.

- Det er mange viktige yrkesbetegnelser i Norge som ikke alle kan påberope seg å ha. Ingen kan kalle seg lege uten utdanning og autorisasjon, og det samme gjelder for advokater, sier Trine Skei Grande.

Hun legger til:

- Slik er det også for lærere i Sverige, der det kreves en sertifisering som er ment å sikre bedre kvalitet i skolen og høyere status for læreryrket.

Nysgjerrig statsminister

22. mars luftet Venstre-lederen problemstillingen i Stortingets spørretime:

«Lærer kan alle kalle seg, uansett hvor lav utdannelse man har. Spørsmålet mitt til statsministeren er: Bør vi ikke beskytte lærertittelen?»

Erna Solberg svarte at det var sjelden hun fikk spørsmål i spørretimen som hun ikke hadde hørt eller tenkt på før:

«Jeg skal innrømme at jeg fikk det akkurat nå. Jeg har ikke tenkt på at det å beskytte lærertittelen i seg selv er en utfordring. Vi har valgt den andre måten å gjøre det på, nemlig å si at de som skal undervise våre barn i et klasserom, må ha visse krav til kompetanse i de fagene de har. Og så er det sånn at man kan være lærer i mange andre typer institusjoner og jobbe som det. Men jeg vil si at jeg skal møte dette med nysgjerrig interesse for å se om dette er noe man må beskytte, eller om vi egentlig når målene våre ved nettopp å stille fagkravene, som gjøres i hver enkelt skole.»

USA-inspirert

Under Venstres landsmøte i Ålesund 31. mars til 2. april fortalte partileder Trine Skei Grande til Dagbladet at hun har hentet inspirasjon fra California.

- Der har de et enkelt ubyråkratisk system med en stab på 20 ansatte som har ansvaret for å godkjenne alle lærerne. Der får lærerstudentene en førstegodkjenning når de er ferdig med lærerutdanningen. Så blir de fulgt av en praksislærer det første året de er i jobb i skolen, før de kan endelig godkjennes, sa Trine Skei Grande.

Prest og lensmann

Under landsmøtet talte både partilederen og andre delegater varmt for å høyne lærerens status for å heve nivået på undervisningen.

- Jeg vil at lærere skal kunne slå i bordet med lærertittelen når de er i middagsselskap. Husk at før i tida var læreren en autoritet i bygda, sammen med presten og lensmannen, sa Trine Skei Grande.