- Stortinget bedrar NSB

SVs samferdselspolitiske talsmann Inge Myrvoll krever at sentrumspartiene står ved sine løfter og følger opp sitt flertallsvedtak fra Stortinget i juni. - Stortinget har bedratt NSB på det groveste hvis man ikke retter opp dette, sier han.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Myrvoll mener at Høyre, Senterpartiet og KrF har plikt til å øke bevilgningene til nødvendige forberedelser til høyhastighetstog på Bergens-, Dovre- og Sørlandsbanen.

Han er fortørnet over at Stortinget som landets øverste organ og bevilgende myndighet ikke står ved sitt vedtak fra 13. juni i år. Da klubbet presidenten for et forpliktende vedtak om å bevilge 1600 millioner til krengetogtilpasninger.

Pengene på bordet

På bakgrunn av dette vedtaket bekreftet NSB BA avtalen med Adtranz i Tyskland om kjøp av 16 krengetog til godt over en milliard kroner. Nå skulle det bli lønnsom geskjeft. Nå kunne man sette i gang med å nedlegge eller ombygge 300 overganger på Sørlandsbanen, 400 overganger på Bergensbanen og 350 overganger på Dovrebanen. Nå kunne et femtitall bruer skiftes ut. Nå kunne et tyvetall kryssingsspor bygges ut.

Fra 1999 skulle publikum kunne tilbys kortere reisetid og en ferd over viddene i 130- 160 kilometer i timen, uten kaffeskvulp og skrikende oppbremsninger.

Det eneste som gjenstår er at pengene faktisk blir bevilget ved de årlige budsjettbehandlingene.

SV alene

Nå står SV alene igjen ved løftene om å sette av om lag 400 millioner årlig til disse forbedringene. Jagland-regjeringen har foreslått 57 millioner kroner, en sjuendedel av det vedtatte beløp, en snau fjerdedel av hva partiet selv gikk inn for. Høyre ser ut til å ha glemt det.

Og sentrumsregjeringens talsmenn hakker i plata: Vi har arvet et håpløst budsjett av Jagland. Vent til revidert nasjonalbudsjett til våren. Vent til neste år.

Høyres svik

Dermed sitter miljøet, publikum og ikke minst NSB igjen med svarteper. Igjen vil strenge Dagsrevy-reportere konfrontere NSB-direktør Osmund Ueland med hvorfor han har brukt milliarder på dyre tog, som likevel må tusle sakte gjennom Hallingdalen. Igjen vil NSB bli stilt til ansvar for et prosjekt som ikke blir lønnsomt.

- Det er et bedrag mot NSB, sier Myrvoll.
- Vi sto sammen med Høyre, Sp og KrF om dette forslaget som ble vedtatt i Stortinget. Vi forventer at Sp og KrF følger opp sine egne vedtak og øker bevilgningene til tilpasninger til krengetog opp til 400 millioner i budsjettet som legges fram 7. november, sier Myrvoll.

- Høyre har allerede sviktet. De har ikke lagt inn en krone mer til krengetog på sitt alternative budsjett. Kan vi stole på et parti som ikke følger opp sine egne vedtak?
Myrvoll minner om at NSBs styre ikke våget å bekrefte kjøpet da man bare ble stilt i utsikt en milliard, før Stortinget plusset på 600 millioner kroner.

- NSB syntes ikke det var nok det Ap hadde foreslått til krengetogtilpasninger. En milliard var ikke nok. Nå ligger det an til en brøkdel av dette. Det er NSB som selv, på forretningsmessig basis, skal finansiere drift og materiell. Hvis ikke Jernbaneverket blir i stand til å gjøre grunnlagsinvesteringene, kommer NSB i en håpløs situasjon: Da sitter man med dyre tog som ikke blir utnyttet.

- Da har de kjøpt katta i sekken. Da er de blitt direkte bedratt av Stortinget hvis ikke dette blir rettet opp.