I SKVISEN: De norske psykologstudentene i Ungarn håper på nåde fra regjeringen, fra venstre Martine Emilie Pedersen, Tord Skagestad Wold, Kaia Martine Storbråten Davanger, Martine Soelberg Nilsen, Malin Syvderud Moland, Tina Maria Mota Stensvold, Mina Otilie Remme, Hanna Nygård Roth, Rikke Aarhus Høglid, Aksel Ry, Julie Karoline Weltzien, Charlén Tangen, Simen Georg Stenersen, Melvin Treider, Jørgen Bråthen, Kamilla Lien, Tomás Lorang Larsen. Foto: Maria Skarpaas Andersen. 
I SKVISEN: De norske psykologstudentene i Ungarn håper på nåde fra regjeringen, fra venstre Martine Emilie Pedersen, Tord Skagestad Wold, Kaia Martine Storbråten Davanger, Martine Soelberg Nilsen, Malin Syvderud Moland, Tina Maria Mota Stensvold, Mina Otilie Remme, Hanna Nygård Roth, Rikke Aarhus Høglid, Aksel Ry, Julie Karoline Weltzien, Charlén Tangen, Simen Georg Stenersen, Melvin Treider, Jørgen Bråthen, Kamilla Lien, Tomás Lorang Larsen. Foto: Maria Skarpaas Andersen. Vis mer

Godkjenningstrøbbel

Stortinget ber regjeringen rydde opp for utenlandsstudentene

- Ungarn-psykologenes opplevelse kan skremme unge fra å skaffe seg internasjonal utdanning og erfaring, sier Marianne Aasen (Ap). 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Onsdag 7. juni skal Stortinget ta stilling til et forslag fra Kirke-, utdanning- og forskningskomiteen, der Marianne Aasen er medlem. Komiteen har samlet seg om et felles forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at studenter som søker studiestøtte for utdanning i utlandet, blir informert om hvorvidt den aktuelle utdanningen kvalifiserer til autorisasjon eller andre godkjenninger som er nødvendige for å utøve yrket i Norge.»

Plikt til å løse saken

Henrik Asheim, Høyres utdanningspolitiske talsperson, tar til orde for å finne en snarlig løsning for Ungarn-psykologene.

- De har åpenbart havnet i en veldig uheldig situasjon fordi de i god tro gikk ut fra at utdanningen deres skulle gi autorisasjon som psykolog i Norge. Vi gjør nå mye for at noe liknende ikke skal skje i fremtiden.

LØSNING: Henrik Asheim, Høyres utdanningspolitiske talsperson, jobber for å løse floken for Ungarn-psykologene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
LØSNING: Henrik Asheim, Høyres utdanningspolitiske talsperson, jobber for å løse floken for Ungarn-psykologene. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Vis mer

- Men jeg mener også at vi har en plikt til å finne en smidig løsning for de studentene som rammes av Helsedirektoratets endring. De har havnet mellom to stoler i et byråkrati. Det er urimelig, sier Høyre-politiikeren.

Asheim mener det er mulig å legge til rette for at Ungarn-psykologene får en etterutdanning i det norske helsemyndigheter mener at de mangler.

- En slags unntaksregel for disse studentene, som har sett studenter gå ut år etter år for så å bli ansatt i psykologstillinger med autorisasjon i Norge. Vi bør strekke oss langt for å finne en løsning, sier Henrik Asheim.

Skyver foran seg

- Når vi har sendt unge mennesker ut for å skaffe seg universitetsutdanning, må vi sørge for at de får mulighet til å jobbe. Kunnskapsdepartementet viser til helsedepartementet. Helseministeren skyver helsedirektoratet foran seg Jeg vil vite hva regjeringens politikk er, sier Marianne Aasen.

Ap-representanten ser veldig alvorlig på situasjonen fordi hun mener det nå er knyttet betydelig usikkerhet til utdanninger med autorisasjon.

KRITISK: Marianne Aasen (Ap) mener regjeringen må finne en løsning for utenlandsstudentene. Foto: Erlend Aas  / SCANPIX
KRITISK: Marianne Aasen (Ap) mener regjeringen må finne en løsning for utenlandsstudentene. Foto: Erlend Aas / SCANPIX Vis mer

- Tidligere hadde vi en situasjon med leger utdannet i Polen. Vi oppfordrer ungdom til å reise utenlands for å studere. Ungarn-psykologenes opplevelser kan skremme unge fra å skaffe seg internasjonal utdanning og erfaring, sier Aasen.

Komplett uforståelig

Hun påpeker at psykologstudentene i Budapest har utdannet seg i god tro fordi studiet har vært godkjent av norske helsemyndigheter.

- Så vil de plutselig ikke godkjenne likevel. Til tross for at studentene er midt i studieløpet eller nettopp er ferdigutdannet og har kommet hjem for å begynne å jobbe. Paradokset er at norsk helsevesen trenger dem. Det er stort behov for psykologer, vi klarer ikke å utdanne mange nok i Norge.

- Hvorfor vi ikke finner en løsning på dette, er for meg komplett uforståelig. Hvis det er slik at Ungarn-psykologene mangler noe for å bli autorisert, så er det norske myndigheters ansvar å legge på bordet det praksistilbudet som trengs, sier Marianne Aasen.

Krever gjennomgang

Et flertall i utdanningskomiteen, bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og SV, viser til at selv om flere totalt sett reiser til utlandet for å studere, har det har vært en nedgang i antall studenter som drar på utveksling.

De fire partiene mener det må bli enklere å få vurdert, og ved behov få bygget på, utenlandsk formalkompetanse til norske krav og fremmer forslag om at regjeringen skal foreta en full gjennomgang av hvordan utenlandske utdanninger og autorisasjon godkjennes.

Advarer mot politisering

Henrik Asheim opplyser at Høyre har stemt mot fordi partiet mener godkjenning av utdanning må skje etter en faglig vurdering.

- Vi må ha et tydelig skille her. Det er veldig viktig at ikke politikere, men fagfolk avgjør hva som er nødvendig å kunne for å få autorisasjon som lege eller psykolog. Vi må ikke politisere noe som bør være basert på tunge faglige vurderinger. Hvis ikke, åpner det for langt flere konflikter, sier Henrik Asheim.

Dersom KrF velger å følge regjeringspartiene, vil forslaget trolig bli nedstemt i Stortinget onsdag i neste uke.

Norsk selvgodhet

Marianne Aasen poengterer at Norge har mange gode profesjonsutdanninger.

- Likevel er ikke alle norske universiteter de beste i verden. Her skal vi være litt ydmyke. Det er bra at vi krever autorisasjon, som skal sikre kvalitet. Men vi trenger nå en grundig gjennomgang om ordningen fungerer som den skal, sier Ap-representanten.

Og legger til:

- Tanken kommer raskt om at det ligger en norsk selvgodhet og arroganse i bunn for hvordan vi behandler folk som har tatt utdanning i utlandet.