LEIER INN FIRST HOUSE-KOLLEGA: Stortinget. 



Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
LEIER INN FIRST HOUSE-KOLLEGA: Stortinget. Foto: Eirik Helland Urke / DagbladetVis mer

Stortinget bruker First House-tilknyttet rådgiver

Per Olaf Lundteigen (Sp) mener det er uhørt at Stortinget bruker over 200 000 kroner på en PR-rådgiver tilknyttet First House i arbeidet med kommunikasjonsstrategi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

 - Det er uhørt at de blander First House inn i sin interne virksomhet, sier Lundteigen om avtalen om innkjøp av kommunikasjonsråd Stortinget har inngått.

Til NRK sier han at avtalen gir PR-firmaene problematisk innpass, som de kan bruke for å selge seg videre til de som vil kjøpe seg innflytelse.

- Det er helt unødvendig å bruke eksterne kommunikasjonsfolk. For det er en av hovedoppgavene til administrasjonen å kommunisere hva Stortinget driver med, og de folkene må de ha i egne rekker, sier Lundteigen.

Avtalen med kommunikasjonsrådgiver Nils M. Apeland er gjort i forbindelse med utarbeidelse av en ny kommunikasjonsstrategi for Stortingets administrasjon, og koster 218.750 kroner. Apeland er assosiert partner i First House, men avtalen med Stortinget er gjort med hans eget konsulentselskap, som han driver alene.

- Vi trenger spisskompetanse innenfor mange ulike felt når vi driver en så stor virksomhet som Stortinget, da kjøper vi inn tjenester for alt fra byggtekniske oppgaver til IKT eller kommunikasjon, sier direktør på Stortinget Ida Børresen.

Hun forteller at arbeidet med kommunikasjonsstrategi har pågått siden i vinter, og vil fortsette fram til høsten. Målet er å få mer system på hvordan Stortinget får fram sine budskap.

(NTB)