I 270 GJENNOM LANDSKAPET: Stortinget vil gjøre høyhastighetstog i Norge til en realitet. Foto: Norsk Bane.
I 270 GJENNOM LANDSKAPET: Stortinget vil gjøre høyhastighetstog i Norge til en realitet. Foto: Norsk Bane.Vis mer

Stortinget vil ha høyhastighetstog

Vil satse mer enn regjeringen. Frp er imot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no):Et flertall på Stortinget går i dag inn for å satse på høyhastighetstog i Norge. Dermed har Stortinget større ambisjoner enn regjeringen, som ønsket å skyve høyhastighetsplanene ut i tid.

SVs miljøpolitiske talsmann, Hallgeir Langeland, er begeistret.


- En milepæl, sier han til Aftenposten


Han mener regjeringen har vært altfor passiv.


I mai presenterte Dagbladet og Dagbladet.no Deutsche Bahns rapport over et tenkt høyhastighetsnett i Norge. Rapporten viste at det er teknisk mulig å få til reisetider under 2,5 timer til og fra Oslo i hele Sør-Norge, med flere stopp. Deutsche Bahn ser for seg at togene skal gå i 250 - 270 kilometer i timen.


Deutsche Bahn har detaljplanlagt strekningene Oslo - Trondheim og Oslo - Bergen - Haugensund som mest aktuelle å bygge ut først. Statssekretær Erik Lahnstein har tidligere sagt til Dagbladet.no at regjeringen først vil ha på plass intercity-trianglet, Oslo - Skien, Oslo - Lillehammer og Oslo - Halden.


- Lønnsomt

Rapporten, som ble lagt fra for Jernbaneverket og Stortinget transportkomité denne uka, viste også at høyhastighetstog vil være økonomisk lønnsomt.


- Vi mener å ha klare resultater som viser at høyhastighetsbaner i Norge både er mulig og økonomisk lønnsomt, sa prosjektleder Ottmar Grein i DB International til NTB.


En utredningen skal avgjøre hvilke strekninger som skal tas først og om det skal bygges helt nye spor til flere hundre milliarder eller om eksisterende spor skal oppgraderes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Erfaringer fra andre steder i Europa viser at det over tid er mer lønnsomt å bygge nye spor enn å flikke på de gamle, sier Thor Westergaard Bjørlo i Norsk Bane, som Deutsche Bahn har jobbet på oppdrag for.
Deutsche Bahn har også regnet ut at banene kan være så og si nedbetalt i løpet av 30 år. Se nettmøtet med Norsk Bane her.
Overfor Aftenposten trekker Hallgeir Langeland fram byggingen av Bergensbanen for 100 år siden, og påpeker at den kostet et helt statsbudsjett.

Har trafikkgrunnlag
Flertallet på Stortinget mener at Norge har et betydelig trafikkgrunnlag for høyhastighetstog, og viser til en markedsundersøkelse utført av Urbanet Analyse, som viser at høyhastighetstog har potensiale til å overta 75 - 95 av det store flymarkedet mellom Oslo og de andre store byene i norge. I tillegg har den tyske rapporten vist at det er mulig å få mer godstrafikk over på tog, noe som vil fjerne mange hundre trailere fra norske veier hvert år.

Thor Bjørlo og Jørg Westermann i Norsk Bane sier til Dagbladet.no at billettprisene for kundene være svært konkurransedyktige i forhold til dagens tog og fly. Prisene vil ligge på rundt 800 kroner for en billett på andre klasse og 1200 kroner for første klasse i rushtida, og rundt det halve på andre tidspunkter, minus eventuelle rabatter.

Byrådsleder i Oslo, Erling Lae, håper det skal bli mulig å koble Norgesnettet på høyhastighetsnettet i hele Europa gjennom

prosjektet Corridor of Innovation and Cooperation (COINCO) North, og har som et mål at strekningen Oslo-København skal kunne unnagjøres på 2 timer og 20 minutter innen 2025. 


- Disse planene er så konkrete og realistiske at dobbeltsporet Oslo-Ski må forseres og bygges til full høyhastighetsstandard, sier Lae til NTB.


Alle partiene på Stortinget, så nær som Frp, støtter forslaget om utbygging av høyhastighetsnett.

 SLIK KAN NETTET BLI: Deutsche Bahns forslag. Grafikk: Kjell Erik Berg, Dagbladet.
SLIK KAN NETTET BLI: Deutsche Bahns forslag. Grafikk: Kjell Erik Berg, Dagbladet. Vis mer