Støyen fra lastebilene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Lastebileiernes aksjon ble meget kort. Etter at Statoil anmeldte blokaden til politiet, avblåste Knut Enger hele demonstrasjonen. Antakelig har politiet mest grunn til å glede seg over at aksjonen ble så kortvarig. Med unntak av politimester Wegner i Bergen stilte politiet seg også denne gangen på sidelinja og ville avvente utviklingen. Siste gang fikk lastebilaksjonistene blokkere trafikken til Oslo i timevis, med politiet som tilskuere. Her er det åpenbart forskjell i behandlingen av demonstranter. Enhver annen gruppe ville øyeblikkelig blitt fjernet av politiet og bøtelagt ved liknende aksjoner. Lastebileierne har ikke fått tillatelse til sine blokader. De bare tar saken i egen hånd. Politiet kan ikke la denne forskjellsbehandlingen fortsette uten at dets autoritet blir undergravd.
  • Over mesteparten av Europa har lastebileiere og bønder protestert mot de høye drivstoffavgiftene den siste tida. Men det er ikke avgiftene som har gitt de store prisutslagene. Råoljeprisene er blitt mer enn tredoblet på kort tid, og oljeselskapene håver inn enorme fortjenester. Det er ikke bare i den norske statskassa at oljemilliardene har flommet inn den siste tida. I en slik situasjon er det ikke rart oljeselskapene har vært forsiktige med kritikk av lastebileierne. De har vært lykkelige over at søkelyset utelukkende er satt på statens avgifter.
  • Vi vet ikke hvor mye regjeringen planlegger å kutte i disse avgiftene i statsbudsjettet om tre uker. Noe er det nødt til å bli, men vi kan vanskelig forestille oss at prisene kommer ned på det nivået Knut Enger og hans folk fabler om. Det ville ikke være forsvarlig verken av miljømessige eller transportpolitiske hensyn. Når marginene er så presset som det påstås, må det bety at det er betydelig overkapasitet i bransjen. Ellers kunne de lagt på prisene. Hvis importreglene for diesel blir respektert, faller også det meste av argumentasjonen om konkurransen fra utlandet bort. Politikerne må ikke la seg styre av den støyen lastebilbransjen har en egen evne til å lage.