Strandet etter avgiftshopp

Hval Sjokoladefabrikk tapte penger i fjor. Økningen i sjokolade- og sukkervareavgiften får skylden.

Daglig leder Rolf Rune Forsberg i Hval Sjokoladefabrikk. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
Daglig leder Rolf Rune Forsberg i Hval Sjokoladefabrikk. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

(Finansavisen): En økning på 83 prosent for sjokolade- og sukkervareavgiften fra 1. januar i fjor ga en omsetningsnedgang på nesten 18 prosent i Hval Sjokoladefabrikk i Sandefjord i 2018.

Salgsinntektene falt fra 47,2 millioner kroner i 2017 til 38,8 millioner kroner i fjor.

Resultatet ble et underskudd på 5 millioner kroner, mot et overskudd på cirka 2 millioner kroner året før.

Det opplyser gründeren Rune Forsberg, som etablerte Hval Sjokoladefabrikk for 23 år siden, og daglig leder Adrian Forsberg i en aksjonærmelding onsdag.

Som en konsekvens av avgiftssituasjonen måtte bedriften for første gang i historien iverksette permitteringer av ansatte en periode i fjor.

– Det er vanskelig å omstille seg når en slik avgift vedtas bare noen få uker før årsslutt, sier Adrian Forsberg.

– Avgiften har vært en stor utfordring for oss og gjorde sitt til at 2018 ble et vanskelig år.

På den positive siden påpeker han at Hval ikke har mistet kunder. Det illustrerer ifølge selskapet at nedgangen i fjor særlig skyldtes avgiftssituasjonen.

Må fjernes helt

I år har ordresituasjonen bedret seg etter at sjokolade- og sukkervareavgiften ble tilbakeført til 2017-nivået. Men Hvals hovedaksjonær slår seg ikke til ro med det:

«Avgiften er uansett fortsatt høy og konkurransevridende», skriver far og sønn Forsberg til aksjonærene.

De viser til at den høye avgiften har bidratt til en varig endring i handelsmønsteret ved en sterk økning i grensehandelen i Sverige.

«Derfor må avgiften fjernes helt», skriver de.

– Vi har jo dette tett inn på livet, med Color Line og Fjord Line som tilsammen har seks avganger hver dag fra Sandefjord til Strömstad og like mange seilinger i motsatt retning, sier Adrian Forsberg.

Han er redd for at det nye handelsmønsteret skal vedvare.

– Vi er så heldige at vi har mange patriotiske kunder både i Vestfold og ellers. Men avgiftsregimet gjorde jo at sjokolade med ett slag ble mye billigere i Sverige.

Vilkårlig

Fra 1. januar i år ble avgiften reversert fra 37 kroner til 21 kroner pr. kilo.

Både Hval og NHO Mat og Drikke har klaget avgiften inn for EØS’ kontrollorgan ESA og argumentert med at den er konkurransevridende. Begrunnelsen er at den treffer helt vilkårlige produkter avhengig blant annet av om sjokoladen er på oversiden eller undersiden.

Ifølge aksjonærbrevet har ESA tatt klagen på alvor, og regjeringen har nedsatt et NOU-utvalg for å se på alternativer og fremlegge sin anbefaling innen 1. april i år.

– Vi er glad for at regjeringen forsto hva den hadde gjort og så hvilke ringvirkninger dette fikk, sier Adrian Forsberg om utvalget som nå er i arbeid.

Hval Sjokoladefabrikk er representert i en referansegruppe fra næringen som gir innspill og kommentarer til utvalget.

– Sjokolade- og sukkervareavgiften har gått ut over norsk næringsliv. Det finnes mye bedre måter å hente inn dette provenyet til staten på enn ved å videreføre denne avgiften, sier Forsberg.

Han håper på en løsning ved at avgiften fjernes:

– Vi ønsker å bruke arbeidstiden vår på å utvikle, produsere og selge sjokolade, ikke drive med politikk.

Løsvekt viktig

Løsvektprodukter er fortsatt en viktig del av markedet for Hval. I tillegg har de senere års satsing på poser gitt positive effekter i markedet.

«Det arbeides med flere interessante kunderelasjoner. Det er viktig med et proaktivt forhold til forbrukertrender, blant annet knyttet til beste råvarer og helse», skriver Forsberg.

Flere økonominyheter:

Slik navigerer du i jungelen av «grønne» fond
Har tjent seg rike på skadedyr