Corona

Strandet på flyplass: - Kaotisk

Bjarte og familien er strandet på Schiphol lufthavn i Nederland på tiende time.

LANG VENTETID: Abigail Onsrud (32) og Bjarte Onsrud (33) vil gjerne komme seg hjem fra Nederland. Reporter: Anton Lier. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
LES ALT OM CORONA

Den nederlandske kringkasteren NOS skriver at mer enn 600 passasjerer er strandet på Schiphol lufthavn. Nederlandske myndigheter har innført forbud mot flyreiser fra flere land sør i Afrika.

Myndighetene har besluttet at de som allerede var i lufta, skal testes. Passasjerer som tester positivt for corona, og de som sitter i nærheten av disse, må i karantene, ifølge Reuters.

Det dreier seg om to flyvninger fra Sør-Afrika som tidligere i dag ankom Schipol. På et av disse flyene satt Bjarte Onsrud og kona Abigail, sammen med sine to barn på to og tre år.

I går satte de seg på flyet i Johannesburg etter en to uker lang ferie i Sør-Afrika. Det var mens familien var i lufta at det ble stans i flytrafikken.

- Vi var ute av flyet etter fem timer. Vi har blitt testet, så nå venter vi på svar, sier Onsrud til Dagbladet.

KØ: Passasjerer i testkø på Schiphol lufthavn i Nederland. Foto: Reuters
KØ: Passasjerer i testkø på Schiphol lufthavn i Nederland. Foto: Reuters Vis mer

Ti timers ventetid

Da Dagbladet var i kontakt med Onsrud tidligere fredag, håpet de å rekke flyet hjem klokka 20.30.

Det rakk de ikke. I 21-tiden sitter familien fortsatt fast på Schiphol, på sin tiende time.

- KLM har gjort det de kan for at det skal gå greit. Det virker litt kaotisk lagt opp fra myndighetenes side her i Nederland. Vi måtte vente veldig lenge; fem timer i flyet, og nesten en time på bussen før vi fikk komme inn på terminalen.

Nå er det relativt rolig på flyplassen, forteller han.

- Det er noen ampre medpassasjerer, men det går greit. Det er 24 timer siden vi dro fra Sør-Afrika. Vi har klart oss bra.

Han forteller at de landet i 11-tiden, og ble forespeilet at de skulle komme seg ut av flyet i 13-tiden. Men det ble først i 17-tiden. De ble testet i 18-tiden, og fikk mat i 19-tiden.

- Da hadde vi ikke fått mat på sju timer. Vi får lite svar om hva som skjer videre.

Hjemreise i morgen

Familien på fire regner med de skal komme seg på et fly hjem til Norge lørdag.

- Dette er ikke hjemreisen dere hadde sett for dere?

- Vi hadde ikke det. Jeg kikket på noen nettaviser og leste om B. 1.1.529 før vi reiste, medgir Onsrud.

Men de fikk ikke noe informasjon fra flyselskapet om at det kunne bli problematisk på hjemturen.

NY VARIANT: Fagdirektør i FHI, Frode Forland, sier den nye coronavirusvarianten fra Sør-Afrika kan bli en variant av bekymring. Video: Vegard Krüger. Reporter: Johannes Fjeld. Vis mer

Den nye virusvarianten, som er døpt omicron og har fått betegnelsen B. 1.1.529, viser seg å ha usedvanlig mange mutasjoner og er derfor trolig også vanskeligere å bremse spredningen av.

Stephanie Nolen, som skriver om global helse for New York Times, forteller en lignende historie på Twitter. Hun skriver at hun ventet i minst fire timer inne i flyet på rullebanen.

Deretter forteller hun at passasjerene ble kjørt i buss til en hall på flyplassen.

- To timer i kø, og jeg har blitt testet. Ikke et ord om når vi får resultatene eller hva som skjer videre, skriver hun.

I 15.30-tiden skrev Schiphol lufthavn på Twitter at passasjerer fra to flyvninger fra Sør-Afrika «blir transportert til et trygt sted» på flyplassen.

- Passasjerene har fått mat og drikke. De vil bli testet for coronavirus.

Nye restriksjoner

Nederland innfører for øvrig nye coronarestriksjoner. Landet stenger fra søndag ytterligere ned, og barer, spisesteder og butikker blir pålagt å stenge enda tidligere for å bremse smittespredningen.

- Fra søndag av vil hele Nederland bli stengt ned mellom klokka 17 og klokka 5 om morgenen, opplyser statsminister Mark Rutte.

De siste ukene har landet stengt ned klokka 20 om kvelden.

Sykehusene i Nederland avlyser nå planlagte operasjoner for å rydde plass til covid-19-pasienter, og helseministeren opplyser at antallet intensivplasser skal økes til 1350.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger