- Streiken truer ikke selskapet

Ledelsen i Widerøe's Flyveselskap frykter at pilotstreiken skal ødelegge flyselskapets muligheter til å vinne neste anbudsrunde om det norske kortbanenettet. - Skremsler, sier pilotene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I løpet av neste år vil det bli avgjort hvem som får i oppdrag å betjene det norske kortbanenettet fra 1. april år 2000.

Ulv,ulv

- Disse skremslene har vi hørt i alle år. Ledelsen har ropt «ulv» så lenge at det nå ikke er noen som tror på dem. Har ledelsen rett så er det selvsagt beklagelig, men vi tror ikke på de tallene de legger frem, sier Jan Hem, leder i Widerøes Flygerforening.

Hem mener at Flygerforeningen tar ansvar for selskapets konkurranseevne.

- Dette er ikke svartmaling av situasjonen. Det er en realitet, sier administrerende direktør Per Arne Watle i Widerøe's Flyveselskap til NTB.

Store tap

Widerøe's taper om lag 2,6 millioner kroner i inntekter daglig, etter at 270 flygere gikk ut i streik mandag morgen. Streiken rammer samtlige av Widerøes flygninger. Tirsdag ble 900 av selskapets rundt 1.000 ansatte permittert på grunn av at alle flyene står på bakken.

- Streiken fører til tapte inntekter, noe som svekker vår konkurranseevne og dermed også muligheten til å nå fram i anbudskampen, sier Watle til NTB.

Krevde 80.000

Widerøe's flygere krevde en lønnsøkning på 15,6 prosent, noe som tilsvarer 80.000 kroner i året for en kaptein. Watle ønsker ikke å si noe om hva Widerøe hadde å tilby flygerne, blant annet fordi lønnsoppgjørene for 13 fagforeninger i Widerøe gjenstår.

- Fortjener ikke Widerøes flygere å tjene like mye som kollegene i SAS og Braathens?

- Vi er opptatt av at våre dyktige flygere skal ha en positiv lønnsutvikling, noe som også gjelder de øvrige ansatte i selskapet. Grunnlaget for dette er selskapets inntjening. For å nå målet om en positiv lønnsutvikling kan vi ikke omfordele bitene på kaka - vi er nødt til å gjøre kaka større, sier Watle.

Pilotflukt

Pilotene er bekymret for gjennomtrekk av ansatte.

- Widerøe's har et stort behov for å beholde pilotene sine, siden vi flyr på kortbanenettet. Det krever at pilotene har spesiell kompetanse, erfaring og lokalkunnskap, men vi mister hele tiden piloter til større selskap hvor lønna er høyere. Lønna vår utgjør i dag 60 prosent av lønnsnivået i SAS, og vi vil ha det opp til 67 prosent. Det vil si at vi krever en lønnsøkning på 10,62 prosent, sier Jan Hem.

(NTB)