Strengere Oscar-regler

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oscar-komitéen gjør reglene strengere. Det skal bli vanskeligere å markedsføre filmer for Oscar-nominasjon. Ærverdige The Academy of Motion Picture Arts & Sciences som står bak den årlige prisutdelingen, strammer nå inn reglene for hvordan filmselskapene kan påvirke de 5000 jurymedlemmene som nominerer filmene til Oscar-priser. Akademiet lager årlig regler for å forhindre aggressiv markedsføring. - Vi prøver å redusere «hype»-faktoren i de områdene vi kontrollerer, sier administrerende direktør i akademiet til Daily Variety. I år er syv nye retningslinjer understreket. Blant annet er det ikke er lov å klippe fra anmeldelser eller presseomtaler. Presentasjonsbrev av filmer skal ikke være preget av glorete skrift eller forseggjort plakatkunst. Filmselskapene har ikke lov til å invitere jurymedlemmer til middager eller andre tilstelninger, og selskapene kan heller ikke ta telefonisk kontakt «for å forsikre seg om at videoen er mottatt». Telefonforbudet er nytt av året etter at selskapene Miramax og Fine Line i fjor la press på medlemmer av juryen. ORIGO