Strid om Vy-parodi: - Ikke en fair fight

Vy liker ikke at en tullekonto på Twitter bruker deres logo. Advokat mener de har en dårlig sak.

BYTTET NAVN: NSB ble tidligere i år til Vy, noe som fikk stor oppmerksomhet. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
BYTTET NAVN: NSB ble tidligere i år til Vy, noe som fikk stor oppmerksomhet. Foto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer

Jonas Ali Ghanizadeh står bak twitterkontoen VyTravel, som har nesten ni ganger så mange følgere som Vys (tidligere NSBs) offisielle konto - Vygruppen.

Twitterkontoen til Ghanizadeh er en parodi på Vy, og skriver meldinger som dette (se flere twitter-meldinger nederst i saken):

Twitterkontoen har over 9000 følgere, mens Vy så vidt har over 1000 følgere på sin nye konto.

Onsdag forteller Ghanizadeh til Dagbladet at han har blitt kontaktet av Vys advokater, og at det primært er bruken av logoen selskapet reagerer på.

- De er redd for at noen skal misforstå og tro at dette er deres konto. Det sier jo litt at deres egen virksomhet er så vag i kommunikasjonen at de står i fare for å bli sammenlignet med en parodi.

Protest

Ghanizadeh forteller at Twitterkontoen er en liten protest mot hvordan selskaper kommuniserer i det offentlige ordskiftet.

- Har noen tatt feil og trodd at du er «ekte Vy»?

- I starten fikk jeg noen henvendelser på hva dette var for noe tull, men ingen har kommet med en genuin henvendelse som egentlig skulle til Vy. Da hadde jeg sendt dem dit og forklart at dette er tull.

Nå er Ghanizadeh usikker på om kontoen vil overleve.

- Det er dumt om man skal knebles for å bruke satire på hvordan store offentlige selskaper forvalter våre skattepenger. Som privatperson som har det gøy, blir det litt skummelt å bli truet av et stort statlig konsern som har råd til å bruke 280 millioner på merkevareendring. Da har de råd til advokater også.

Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss får nytt navn, når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare: «Vy». Vis mer Vis mer

- Ikke fair fight

Han mener at man rent prinsipielt burde ha lov til å tulle med nesten alt.

- Enkeltperson mot kjempekonsern er ikke en fair fight. I det prinsipielle er det dumt at vi må gi oss fordi de voksne sier at vi ikke får tulle mer.

Ghanizadeh legger til at han mener det insinueres at han er imot jernbane, og det mener han er helt feil.

- Jeg skulle gjerne sett langt flere tog over hele Norge. Det er måten jernbanesektoren forvaltes på som jeg mener er galimatias. Jeg kan ikke boikotte tog, så da bruker jeg en twitterkonto.

STARTET VY-PARODI: Jonas Ali Ghanizadeh står bak twitterkontoen VyTravel. Foto: Privat
STARTET VY-PARODI: Jonas Ali Ghanizadeh står bak twitterkontoen VyTravel. Foto: Privat Vis mer

Reagerer på logo-bruk

Pressesjef Åge-Christoffer Lundeby vil ikke bekrefte overfor Dagbladet at de har satt advokater på saken.

- Dette holder vi tett mot brystet. Vi vil gjøre dette på en ryddig måte, så får andre avgjøre om dette er en parodi eller noe annet, sier han.

Lundeby bekrefter imidlertid at det først og fremst er bruken av logoen som de reagerer på.

- Folk må få ha humor og vi har høy selvironi, men at andre bruker logoen vår, det liker vi dårlig, sier han.

Ghanizadeh har skrevet om striden med Vy på sin egen twitterkonto. Der får han mye støtte fra tilhengere som ønsker at han skal holde VyTravel gående. Også jusprofessorer og advokater har kastet seg inn i diskusjonen.

«Du MÅ fortsette. Vær så snill! Morsomste på Twitter noensinne», skriver en bruker.

Vy får på sin side pepper for å være humørløse.

«For en humørløs gjeng med persilleblader! De burde jublet for all oppmerksomheten, den må jo være gull verdt! Istedet får de en surmaget overreaksjon. Snakk om dårlig omdømmebygging!», kommenterer en person.

- Dårlig sak

Advokat Jon Wessel-Aas er blant dem som har engasjert seg i diskusjonen. Han tror Vy har en dårlig sak om de prøver seg juridisk.

- Jeg har ikke sett hva Vy bruker som argument, men om de mener at logobruken på twitterkontoen krenker varemerkeretten har de et problem, fordi reglene gjelder kun for næringsvirksomhet, sier han.

Advokaten påpeker også at dersom Vy mener at logoen eller navnet er et åndsverk og at Ghanizadeh bryter opphavsretten, har de også et problem.

- Åpenbar parodi og satire er unntaket på opphavsrett. Så jeg kan ikke se at de kommer noen vei med dette.

- Hva om Vy mener at kontoen ikke er en parodi?

- Jeg mener at kontoen er en ganske åpenbar parodi. Så må Vy selv vurdere hvor bra det er PR-messig å gå etter en slik konto.