Strid om Vy-parodi: - Ikke en fair fight

Vy liker ikke at en tullekonto på Twitter bruker deres logo. Advokat mener de har en dårlig sak.

BYTTET NAVN: NSB ble tidligere i år til Vy, noe som fikk stor oppmerksomhet. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
BYTTET NAVN: NSB ble tidligere i år til Vy, noe som fikk stor oppmerksomhet. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Jonas Ali Ghanizadeh står bak twitterkontoen VyTravel, som har nesten ni ganger så mange følgere som Vys (tidligere NSBs) offisielle konto - Vygruppen.

Twitterkontoen til Ghanizadeh er en parodi på Vy, og skriver meldinger som dette (se flere twitter-meldinger nederst i saken):

Twitterkontoen har over 9000 følgere, mens Vy så vidt har over 1000 følgere på sin nye konto.

Onsdag forteller Ghanizadeh til Dagbladet at han har blitt kontaktet av Vys advokater, og at det primært er bruken av logoen selskapet reagerer på.

- De er redd for at noen skal misforstå og tro at dette er deres konto. Det sier jo litt at deres egen virksomhet er så vag i kommunikasjonen at de står i fare for å bli sammenlignet med en parodi.

Protest

Ghanizadeh forteller at Twitterkontoen er en liten protest mot hvordan selskaper kommuniserer i det offentlige ordskiftet.

- Har noen tatt feil og trodd at du er «ekte Vy»?

- I starten fikk jeg noen henvendelser på hva dette var for noe tull, men ingen har kommet med en genuin henvendelse som egentlig skulle til Vy. Da hadde jeg sendt dem dit og forklart at dette er tull.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer