Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Stridens kjerne

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Slik oppsummerer advokater Dagbladet har vært i kontakt med stridens kjerne: * Et varemerke kan i utgangspunktet bare brukes av den som har registrert det. * Et varemerke kan også oppnås ved hevd, det vil si at et navn umiskjennelig er knyttet til en vare. * Den som benytter navnet først, har retten til navnet. * Men hvis en annen vare oppnår berømmelse gjennom navnet, vil det bli strid om hvem som egentlig kan benytte varenavnet. * Et grunnleggende spørsmål er om Alex Rosén var like kjent som Alex i 1992 da Alexandra Sandøy registrerte varemerket. * Patentstyret hevder at bare få mennesker forbandt Alex Rosén med «Alex», og siden Alexandra Sandøy var først ute, må hun ha rett til navnet.