Strikkhopping

Nasdaq-børsen minner om hopping i strikk om dagen. Et voldsomt stup, en herlig rekyl opp (men ikke særlig høyt). I dag får vi vite hvordan amerikanerne føler dette. Følg med Kværner og Opticom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Toppen er nådd, skrev vi om Nasdaq-børsen i går. Argumentasjonen var at mange av aksjene på Nasdaq, etter en oppgang på 34 prosent på 10 dager, ikke lenger var billige selv om Nasdaq Composite-indeksen lå langt halvparten av toppnivået i vinter i fjor.

Teknologiaksjene var nemlig langt mer overpriset i mars 2000 enn de var underpriset i begynnelsen av april i år, og spørsmålet er om de var så rasende billige da også. Jeg nevnte Intel som eksempel, som inntil i går ble handlet på en P/E på 50. Meglehuset Merill Lynch synes å være enig med meg at det er en stiv prising. Merrill tok dermed ned anbefalingen sin på aksjen i går ut fra prisingsargumentet.

Poenget er at svært få aksjer over tid klarer å forsvarer en prising på over 30-40 ganger neste 12 måneders inntjening. Det skal derfor ganske mye mot til å påstå at aksjer som har en P/E høyere enn dette er billig. (Desember 1999 leste jeg amerikanske analyser som mente Pris/Salg på 60 var billig fordi konkurrentene var handlet på Pris/salg 100. Aksjen har siden punktert).

De seneste tre måneder har «norske» aksjer gjort det best i det amerikanske aksjemarkedet. Aluminium er for eksempel den sektoren som har gått best, mens oljeselskaper (de litt mindre) også har gjort det bra. Verst har «svensk/finske» sektorer gått.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer