Stripper for å øke salget

Smilekurs for å øke salget er definitivt ute. Stadig flere bedrifter sverger til den nyeste trenden i markedsstrategi: De lar strippere gjøre jobben for seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tenk deg at du sitter i et møte med en potensiell handelspartner. En korrekt antrukket kvinne presenterer seg som prosjektleder og starter møtet. Midtveis i foredraget klager hun over varmen i rommet, og kaster blusen, skjørtet og bh'en over administrerende direktør.

Bare på amerikanske filmer fra suspekte utdrikningslag?

Slett ikke. Strippebransjen i Oslo melder om rekordstort antall henvendelser fra den seriøse delen av næringslivet: De ønsker seg stripping i kontortida.

- Vekke arbeidslysten

- Erotisk underholdning er den nye markedsføringstrenden. Stripping anses ikke lenger som simpelt, men som et morsomt innslag, sier daglig leder av Showhuset AS, Simen Enersen.

Han leder det største norske firmaet i sitt slag, og har rundt 50 strippere i staben. Enersen er overbevist om at et kvarters stripping før lunsj kan vekke arbeidslysten hos de ansatte. For ikke å snakke om å øke salget.

- Mange bedrifter kontakter oss for å få piffet opp morgenmøtene sine. De arbeider kanskje for å hale i land en stor kontrakt hvor selgerne må være topp motiverte. Da hjelper det når to lekre jenter, kun iført påmalt bikini, serverer dem kaffe! forklarer Enersen.
Ifølge ham er stripping en markedsføringstrend som er kommet for å bli. Antall faste kunder vokser, og nye kommer stadig til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Holdninger

- Jeg kan ikke nevne kundene ved navn, men vi har sendt strippersker til Oslo Rådhus, til hytta til en tidligere leder av et politisk parti, og til fester der stripperne var ikledd Rimi-uniformer..., sier Enersen.

Han tror bedre økonomi er en av forklaringene til den økte interessen.

- Men aller mest skyldes det nok en nasjonal holdningsendring, sier han.
For det er ikke bare bedrifter og organisasjoner i Oslo-gryta som lar stripperne gjøre jobben for seg. De beste kundene finnes visstnok i Drammens-distriktet, og i det ellers så puritanske Stavanger- og Haugesund-området.

For 2500- 4000 kroner, pluss reiseutgifter, får en et femten minutters show. Kundene selv oppfordres til å komme med ønsker til showet.

Kunst

- En av våre artister strippet en gang i cockpiten på et fly. Men jeg bør nok ikke si hvilket flyselskap det var, sier Rudi Rørstad, som er daglig leder i Go-Go-Booking, et annet strippe-selskap.

En av selskapets artister, Bente Apell, stripperske på niende året, sier dette om å strippe for næringslivet:

- Det hender noen blir støtt, men det er ofte folk som ikke skjønner hva vi driver med. Dette er bare morsomt. For meg er det kunst.

- Et show som dette gir nok følelsen av at arbeidsplassen bryr seg om deg, mener Rørstad.

KONTORSTRIPP: Stripper Bente Apell kler gjerne av seg for å markedsføre en bedrift.