Strømførende karuseller, benbrudd og barn som slås bevisstløse

Hittil i år er 6 personer brakt til sykehuset etter å ha kjørt med Axels tivoli.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Statistikken som svenske Aftonbladet legger frem i dag får avisen til å kalle Axels tivoli et «skrekktivoli».

Tivoli skriver om seg selv på sine hjemmesider at de er Europas største mobile fornøyelsespark. Tivoliet, som turnerer tettsteder og byer i Norge fra 1.april til langt ut i oktober, skjemmes av en lang ulykkesliste.

Hittil i år er seks personer brakt til sykehuset, og i løpet av de siste årene har minst 13 personer fått alvorlige skader etter å ha kjørt karuseller på Axels tivoli i Sverige.

• Forrige fredag ble en svensk tenåringsjente skadet i foten og hoften, da sikkerhetsbøylen i karusellen gikk opp. 13 årige Linn Harrysson ble hengende utenfor karusellvognen mens den stod seks meter over bakken og begynte å snurre rundt igjen med jenta hengende etter.

• En annen 13 år gammel jente fikk strømsjokk da hun skulle sette seg på en karusell. Resultatet var at hun ble kastet av karusellen og brøt hoftebenet.

• Tidligere i sommer raste en karusellvogn rett i bakken med så stor fart at en 11 årig gutt slutter å puste og måtte fraktes til sykehuset.

Også en hel berg- og dalbane full av barn og voksne måtte evakueres, da banen brøt sammen midt under en tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulykke på Momarkedet

Strømførende karuseller, benbrudd og barn som slås bevisstløse

En av de verste ulykkene som har skjedd med Axels tivoli var da en 15 år gammel jente fra Mysen ble alvorlig skadd etter at hun falt 25 meter fra toppen av pariserhjulet på Momarkedet i 2003.

De som har ansvaret for å sjekke sikkerheten på tivoli i Norge er Det Norske Veritas (DNV). Leder for park- og tivolitilsynet i DNV Aril Støen, sier til Dagbladet.no at selskapet i hovedsak foretar sikkerhetskontroller når tivolisesongen tar til på vårparten.

- Vi gjennomfører kontroller én gang i året, gjerne i oppmonteringstiden rett før 17.mai, sier Støen.

Utover denne årlige sjekken skal det også gjennomføres stikkprøver, hvor de tivoliansatte ikke er varslet på forhånd, men blir informert i etterkant av undersøkelsene.

Når DNV er på inspeksjon ser de både på det tekniske utstyret og de interne rutinene.

- Vi kontrollerer fysisk de stedene som vi vet er kritisk, slik som sikkerhetsbøyler og sprekker i materialet. I tillegg er vi med operatøren på jobb, for å se hvilke rutiner de har og om de er kompetente.

Den sistnevnte jobben kan by på problemer, forteller Støen.

- De fleste som jobber på disse omreisende tivoliene er gjerne østeuropeere og det kan gjøre det vanskelig med intervju, sier Støen.

Slavelønner

I en undersøkelsesrapport utført på vegne av Sveriges Radio Malmö slaktes Axels tivoli på grunn av kummerlige arbeidsforhold, bruk av svart arbeidskraft og slavelønner til de ansatte.

En tidligere ansatt beskriver situasjonen for de som jobber på tivoliet slik:

- Det utenlandske personalet bor inne i karusellene på nattestid.

- Folk jobber svart. Utenlandske arbeidere behandles som dyr, sier kilden til Aftonbladet.

Den tidligere ansatte sier også at de ansvarlige - «brødrene Andreasson gjør som de vil».

- Nonsens

De tre brødrene Tony, Mikael og Pierre Andreasson driver Axels tivoli under samme merkenavn, men under tre separate foretak. Det har kun lykkes den svenske avisen å få tak i den ene av de tre. Overfor avisen avviser Tony Andreasson ulykkesstatistikken slik:

- De ulykkene du snakker om er helt nonsens. Jeg hadde ikke sagt noe om det var alvorlige ulykker, men jeg tror ingen av dem fikk noen alvorlige skader, sier Andreasson til Aftonbladet etter at avisens reporter har lest opp ulykkesstatistikken fra åtte år tilbake.

Axels tivoli i Norge opererer med Harald Ingebrigtsen som talsmann. Ifølge han har ulykkene i Sverige kun rammet den ene foretaksdelen av Axels tivoli.

- Disse ulykkene har skjedd med Axels tivoli ved Mikael Andreasson. I Norge representeres Axels tivoli utelukkende ved Pierre, sier Ingebrigtsen til Dagbladet.no.

Han understreker også at ulykken på Momarkedet i 2003 skyldtes uaktsom oppførsel fra jenta som kjørte berg- og dalbanen og at tivoliet ikke kunne klandres for ulykken.

Kjenner seg ikke igjen

Når det gjelder beskrivelsen av de sviktende arbeidsforholdene for de ansatte på tivoliet, svarer Ingebrigtsen at han ikke kjenner seg igjen.

- Jeg kjenner meg ikke igjen, og kan heller ikke blande meg inn i disse forholdene. Betjeningen på tivoliet er ansatt i et svensk foretak som reiser rundt både i Sverige og Norge. De har samme boforhold som et hvilket som helst sirkus med egne bokabiner og tilgang på kjøkken og dusj, sier Ingebrigtsen.

Arild Støen i DNV mener at situasjonen blant de ansatte er bedre nå enn for noen år tilbake, det vil si før østeuropeere kunne få arbeidstillatelse.

- Selv om dette med ansettelsesforhold ligger utenfor vårt ansvarsområde, har vi observert at det har vært en bedring. Tidligere var det folk som ikke orket å reise så mye og sluttet tidlig. Det var en del alkoholbruk og de ansatte hadde ikke noe forhold til jobben de skulle gjøre, sier Støen.

<B>AXELS TIVOLI:</B> Ulykkeslisten til Axels tivoli er lang, men representanten for tivoliet i Norge sier ulykkene kun har rammet ett av de tre foretakene som drives under det samme merkenavnet.