KUNNE IKKE STYRE:  Hovedrotorhodet på helikopteret viser bruddene på tre av fire synlige kontrollstag ( også kalt pitch linker), merket med røde piler. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten, og det var strømledningen som ødela kontrollstagene, så piloten mistet muligheten til å styre helikopteret. Foto: Havarikommisjonen
KUNNE IKKE STYRE: Hovedrotorhodet på helikopteret viser bruddene på tre av fire synlige kontrollstag ( også kalt pitch linker), merket med røde piler. Deler av høyspentledningen sees kveilet rundt rotormasten, og det var strømledningen som ødela kontrollstagene, så piloten mistet muligheten til å styre helikopteret. Foto: HavarikommisjonenVis mer

Strømlinja kveilet seg rundt hovedrotoren under helikopterstyrten på Sollihøgda

- Det forklarer at de falt ned såpass ukontrollert og brutalt som de gjorde, sier Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Havarikommisjonen sin første undersøkelse etter helikopterstyrten ved Sollihøgda viste at helikopteret traff strømledningen på flere steder, og deretter styret i bakken.

- Men vi har ikke konkludert på årsaken til ulykken, for hvorfor de kom borti ledningene er like viktig å vite, sier havariinspektør Tor Nørstegård i Havarikommisjonen til Dagbladet.

- Ukontrollert og brutalt Havarikommisjonen sier at en av strømlinjene kveilet seg rundt hovedrotoren, slik at samtlige kontrollstag til hovedrotorbladene røk.

- Det forklarer at de falt ned såpass ukontrollert og brutalt som de gjorde, sier Nørstegård.

 TIL UNDERSØKELSE:  Havarikommisjonen har ennå ikke avsluttet sine undersøkelser av helikopteret som styrtet i Hole kommune på tirsdag. Foto: Havarikommisjonen
TIL UNDERSØKELSE: Havarikommisjonen har ennå ikke avsluttet sine undersøkelser av helikopteret som styrtet i Hole kommune på tirsdag. Foto: Havarikommisjonen Vis mer

Etter de traff strømlinjene, hadde piloten altså ikke mulighet til å kontrollere helikopteret.

- Det er de tynne små kontrollstengene, som går ut til hvert rotorblad, som styrer helikopteret og sier om det skal svinge eller gå opp eller ned. Når de ble ødelagt, så var det ikke kobling mellom rotoren og stikka lenger, sier Nørstegård til Dagbladet.

Piloten hadde ikke muligheten til å kontrollere helikopteret, da de styrtet i døden.

Før de traff linja Nå vil Havarikommisjonen gjøre videre undersøkelser, og blant annet intervjue vitner og se på videoklipp fra ulykken.

 PÅ HALV STANG:  Det var en sogens dag på hovedkontoret til Norsk Luftambulanse i Draøbak etter av to av deres medarbeidere omkomm i ulykke på Sollihøgda. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
PÅ HALV STANG: Det var en sogens dag på hovedkontoret til Norsk Luftambulanse i Draøbak etter av to av deres medarbeidere omkomm i ulykke på Sollihøgda. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- Vi har ingen grunn til å tro at de hadde problemer før de traff strømlinja, men vi må vi finne ut av i det videre arbeidet, sier Nørstegård.

Den 52 år gamle flygeren Bjørn Nergård fra Ski og anestesilege Anders Rostrup Nakstad (38) fra Skedsmo omkom i styrten, men den tredje passasjeren, redningsmannen Sondre Bjartland (51), ligger på sykehuset med alvorlige skader.
Trøblete kommunikasjon Havarikommisjonen vil også forsøke å nøste opp i hvem som kommuniserte med helikopteret da det gikk inn for landing og hva som ble sagt.

- Vi har ennå ikke svar på om AMK eller brannvesenet kommuniserte med dem under landing. Det skal vi undersøke, sier Nørstergård.

Tirsdag skrev Dagbladet at politiet ikke kom gjennom på det analoge nødnettet, da de prøvde å kontakte helikopteret for å advare om strømledningene. En politimann hadde også prøvd å vinke fra bakken, og en politibil var oppstilt for å signalisere landingssted.

Nordre Buskerud hadde også problemer med det analoge nødnettet under terroraksjonen 22.juli.

- Vi forsøkte gjentatte ganger å kalle opp helikopteret, da vi fikk vite at de var i nærheten. Det var for å gi informasjon om hvordan det så ut i området, blant annet med elektriske kabler og andre ting som kan være av til hinder, sa stabsjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt til Dagbladet.

To dager etter ulykken, har de fortsatt ikke noe svar på om AMK eller brannvesenet snakket med helikopteret under landing. Det er klart at det var kommunikasjon mellom AMK og helikopteret, men innholdet i dette er ukjent.

 HAR REDDET MANGE:  Bjørn Nergård (52) og Anders Rostrup Nakstad (38), som omkom i helikopterulykken på Sollihøgda, beskrives å være svært dedikert i jobbene sine som henholdvis flyger for Norsk Luftambulanse og anestesilege ved Oslo universitetssykehus Ullevål. Foto: Sigurd Høye / Tidsskrift for den Norske Legeforening, Åge Pedersen, Bjørn Langsem
HAR REDDET MANGE: Bjørn Nergård (52) og Anders Rostrup Nakstad (38), som omkom i helikopterulykken på Sollihøgda, beskrives å være svært dedikert i jobbene sine som henholdvis flyger for Norsk Luftambulanse og anestesilege ved Oslo universitetssykehus Ullevål. Foto: Sigurd Høye / Tidsskrift for den Norske Legeforening, Åge Pedersen, Bjørn Langsem Vis mer