Studenten Andrew (20) kan ha løst flymysteriet

- Flyet ligger i Det indiske hav, hevder tidligere sjef for amerikansk flyetterforskning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): En 20 år gammel student fra Green Bay, Wisconsin, kan være nærmere svaret på skjebnen til Malaysian Airlines MH370 enn de malaysiske myndighetene, skal vi tro en tidligere toppsjef i amerikansk flyetterforskning.

Andrew Aude studerer til å bli dataingeniør på velrenommerte Stanford University i USA, og publiserte i kjølvannet av MH370-forsvinningen sin helt egen teori om hva som kan ha skjedd med mysterieflyet.

Teorien ble publisert på en Tumblr-side, og har de siste dagene blitt hyppig delt på både Facebook og Twitter.

Nå har Tumblr-siden med teorien oppnådd over én million sidevisninger, ifølge Andrews Facebook-side.

Sprekker tappet flyet for oksygen Teorien hans forløper seg slik: Basert på en advarsel om sprekkdannelser i flykroppen på Boieng 777-fly, sendt av De Føderale Luftfartsmyndigheters direktiv for flysikkerhet i august i fjor, har flyet sprukket rundt antennefestet og oksygen har strømmet ut av flykroppen uten å ødelegge den helt.

Passasjer og piloter har blitt bevisstløse på grunn av plutselig trykkfall. Dette har også ført til at alle signalene har blitt strupet, selv om transponderen i utgangspunktet ikke var slått av. Transponderen har allikevel blitt skadet og deaktivert.

Den ble altså ikke fysisk slått av, heter det i teorien.
 
Støttes av tidligere etterforskningssjef Nå har teorien til studenten blitt støttet av tidligere sjef i National Transportation Safety Board (NTSB), som er en av verdens ledende instanser til å etterforske flyahavarier, Mary Schiavo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere leder av NTSB, Mary Schiavo, nå flyadvokat, sa følgende på direkten under radioshowet «here&Now»:

- Jeg personlig tror dette stemmer. Denne advarselen om sprekkdannelser i Boeing 777 kan også ha berørt MH370.

Hør intervjuet øverst i saken.

- MH370 var på service 10 dager før katastrofen inntraff, og da ble det sagt noe underlig: Flyet må tilbake for å sjekke noe mer i juni. Jeg lurer på hva dette «mer» er, sa Schiavo til radiokanalen.

- Det mest sannsynlige er at flyet opplevde dekompresjon,  pilotene stilte inn ny kurs og lavere høyde, helt etter boka for alarm som indikerer for lavt kabintrykk, og dundret videre på autopilot til drivstoffet tok slutt. Men på 35 000 fots høyde tar det bare rundt 30 sekunder før man blir slått bevisstløs. Dette kan ha skjedd med pilotene, sier Schiavo.

Viser det seg at Schiavo og Andrew treffer med teorien, ligger flyet antakelig et sted i Det indiske hav.

Siste: CNN bringer ved 1850-tida torsdag kveld informasjon fra Det hvite hus om at det vil bli søkt etter Malaysia Airlines' flyvning MH370 i Det indiske hav.

Likner på Helios-ulykken i 2005 Piloter som mister bevisstheten som følger av oksygenmangel i flyulykker, har skjedd i flyhistorien tidligere. Hypoksi kalles det, og var tilfellet senest ved Helios-ulykken i 2005.

Den gangen skyldtes oksygenmangelen i kabinen at det ikke ble oppdaget at trykkinnstillingen sto i manuell stilling før flyvning. Også ved denne ulykken mistet flyet radiokontaken med kontrollstasjonene.

Overbevist om at flyet fortsatte til drivstoffet gikk tom - Denne flymodellen, Boeing777, er ganske fantastisk. Når noe går galt, slår den av alle systemer utenom styringen og motoren. Flyet forsøkte å kjempe seg oppe i luften til drivstoffet tar slutt.

- Malaysiske myndigheter må lage en ring og regne ut hvor flyet gikk tom for drivstoff. Flyet kan ha flydd flere timer i lufta.

Knebler teorien om at flyet holdt seg fire timer i lufta Tidligere i dag holdt malaysiske myndigheter pressekonferanse om de siste nyhetene i MH370-saken.

Flyselskapet og myndighetene kneblet meldingene om at B777 fortsatte å fly i fire timer etter forsvinningen. Det var Wall Street Journal som først meldte at flyets ACARS-system (telemetri-data), som sender informasjon om blant annet motorenes helsetilstand kontinuerlig, fortsatte å kringkaste i disse timene.

Malaysiske myndigheter og Boeing slapp ikke dataene fra ACARS-systemet før torsdag, og beskrev årsaken til dette som av «sikkerthetsmessige hensyn».

I dag konkluderte den malaysiske samferdselsministeren, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, med at dataene fra ACARS-systemet var «unøyaktige».

SIKKER: Mary Schiavo, tidligere sjef i NTSB, er sikker på at flyet fortsatte flere timer i lufta før det styrtet. Foto: Pressefoto
SIKKER: Mary Schiavo, tidligere sjef i NTSB, er sikker på at flyet fortsatte flere timer i lufta før det styrtet. Foto: Pressefoto Vis mer