ELBIL PÅ NORSK: Hvis du trodde det ikke lages elbil i Norge, må du tro om igjen. Ved NTNU i Trondheim lager studenter hvert år en ny elbil. Nå venter årets konkurranse. Video: NTNU / Revolve Vis mer

Norsk elbil i verdenstoppen

Studentenes helt spesielle elbil gjør 0-100 på 2,2 sekunder:
- Det er ubeskrivelig

Studenter ved NTNU i Trondheim bygger sin egen elbil. Se når de tester råskinnet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Hvis du trodde det ikke lages elbil i Norge, må du nok tro om igjen. Ved NTNU i Trondheim lager studenter hvert år en ny elbil. Ikke en elbil for deg og meg riktignok, men en elbil i forskningsøyemed.

Jens Mildestveit ved NTNU er mekanisk leder for det årlige prosjektet.

- Hvert år deltar elbilen i en verdensomspennende konkurranse for studenter. I år deltar rundt 600 lag, og det er ikke småtterier som presenteres, forteller Mildestveit til Dagbladet.

Og hvem kjører så denne herligheten? Det gjør studentene selv. Fire av studentene er så heldige at de kan titulere seg selv som både student og racerbilfører.


En av dem er Bjørn Gjertsen (20). Han beskriver hvordan det er å kjøre elbilen som har fått navnet GNIST:

- Det er ubeskrivelig. Å bli stroppet fast i noe som gjør alt du ber om med en gang. Det er en spesiell følelse. Du får tunnelsyn.

ELBILEN GNIST: Bjørn Gjertsen er student ved NTNU og en av fire heldige som får kjøre den norske elbilen. Foto: NTNU/Revolve
ELBILEN GNIST: Bjørn Gjertsen er student ved NTNU og en av fire heldige som får kjøre den norske elbilen. Foto: NTNU/Revolve Vis mer

Og det er kanskje ikke så rart. GNIST gjør unna 0 til 100 km/t på 2,2 sekunder.

Hele promovideoen kan du se lenger nede i saken.

Spesifikasjoner

Elbilen som studentene har bygd og programmert, har flere råe spesifikasjoner ifølge Mildestveit og fortsetter:

- 134 hestekrefter kombineres med et dreiemoment på 1300 newtonmeter. Elbilen veier totalt 183,4 kilo, noe som er svært lite til elbil å være, men så er heller ikke batteriene ment for langtransport.

- Her er det toppfart over kort tid som gjelder. Rekkevidden er kun 22 km med toppfart på 110 km/t, forteller Mildestveit.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Batterier fra Kina

Studentenes elbil deltar for 6. gang. I fjor fikk de sjette plass og året før en fjerdeplass. I år er en plass på pallen målet. Det konkurreres i to klasser: dynamisk og statisk. Dynamisk er prestasjoner som akselerasjon og fysiske egenskaper, mens statisk tar for seg design, kostnader og forretningsidé.

Batteriene er et av hovedfokusene som det forskes på. Her er det mye som kan forbedres. Lithium kobolt sitter i studentenes elbil, i motsetning til vanlige elbiler som bruker lithium ion.

Lithium ion-batterier kombinerer avstand og antall ladesykluser på en grei måte. Lithium kobolt-batterier derimot, har ekstremt høy energitetthet, men tåler dårlig mange og hyppige ladinger. Ikke uventet er batteriene produsert i Kina. (Melasta.)

ELBIL:Studenter ved NTNU Trondheim lager elbil. Promovideo: NTNU / Revolve Vis mer

Programmering og 3D-printede deler av titan

Et anne felt som er viktig er programmering forteller Mildestveit:

- Elbilen er Nordens første helelektriske firehjulstrekker. 321 sensorer skal programmeres til blant annet å styre motorene som sitter ved hvert hjul. Videre brukes titan-deler til elbilen som elevene ved NTNU har framstilt ved hjelp av 3D-printer. Karosseriet har karbonfiber.