Stump røyken!

Det finnes minst 101 måter å stumpe røyken på, ifølge forfatter Atle Bredesen. Her er 13 av dem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

RØYKEAVVENNINGSKLOKKEN: En assisterende professor i medisin ved Rush University i Chicago, har oppfunnet en røykeavvenningsklokke som viser hvor lang tid som er gått siden du tok din siste sigarett, hvor mye penger du har spart ved å redusere forbruket, og hvor lenge du bør vente til neste. Oppfinnelsen heter QT-Watch.

COLD TURKEY: Den mest beryktede og fryktede av alle røykeavvenningsmetoder. Cold turkey betyr å slutte på dagen, ved ren viljestyrke. Du ignorerer røykesuget og nekter å bøye deg for fristelsen.

ENGLETERAPI: Tenk deg å ha en helt personlig engel i himmelen. Som du kan påkalle bare ved å lukke øynene. Ifølge tradisjonene finnes det sju erkeengler. De heter Mikael, Gabriel, Rafael, Uriel, Raguel, Sariel og Remiel. Disse har forskjellige oppgaver i himmelen og på jorda. En mye anvendt metode er å benytte såkalte «orakelkort».

DEN HEMMELIGE TEEN: Nest etter vann, er te den drikken som inntas i størst mengde i verden. Det finnes flere tesorter på markedet som påstås å være effektive mot røyking. En av dem markedsføres som West Lake Stop Smoking Tea og er basert på en formel som har blitt brukt i flere århundre for å avvenne fattige kinesiske bønder som ble avhengige av den opiumen de selv dyrket.

DEN VIRTUELLE SIGARETTEN: Noen kreative lurendreiere i et reklamebyrå mente at det måtte gå an å ta seg en røykepause uten å gjøre det på ordentlig. At man kunne få den samme opplevelsen bare ved å røyke i fantasien. Etter å ha grublet litt på dette, programmerte de den virtuelle sigaretten. Det er iallfall ikke mer tull enn å spille luftgitar. Det går utmerket an å forestille seg noe og gjennomføre noe som oppleves svært virkelig.

NIKOTINFRITT RØYKEPLASTER: Hvem ville vel sette et whiskyplaster på armen til en alkoholiker? For å bli avvent med røykingen, mener produsentene av plasteret at du er nødt til å kutte ut nikotinen. Plasteret inneholder helt ufarlige urteingredienser. Urtene blir absorbert via huden 24 timer i døgnet.

CHIOS MEDITASJON: Meditasjon er stillhet, som kan forandre hjernen din. Stillhet som kan styrke immunsystemet ditt. Og stillhet som har en dokumentert, fysiologisk effekt på kroppen din. Dette er påstander som støttes av anerkjente og edruelige forskere ute i den store verden. Det påstås at meditasjon har hjulpet utallige urbane materialister ut av avhengigheten til alkohol, nikotin og koffein. I Chios meditasjon skal du fokusere på et meditativt symbol som absorberer og nøytraliserer.

AVERSJONSMUNNVANN: Etter å ha fuktet munnhulen med en skvett av remediet som kalles Smoke-No-More, trenger du bare å tenne en sigarett og ta et dypt magadrag for å starte en tretrinns smaksrakett. Du vil kjenne en smak av benzen, mer kjent som petroleum, og smaken av et carsinogen som produsenten mener kan assosieres med hydrogencyanid, mer kjent som blåsyre. Så smaker du en tynn, metallisk, kobberaktig smak, som minner om neglelakkfjerner. Så smaker det ammoniakk, som i toalettrensemiddel, og av arsenikk, som i rottegift.

DEN DANSKE SUPERMETODEN: Dansken Carsten Sommerskov, påstår han har funnet en supermetode for å slutte å røyke. Metoden er den samme som benyttes av toppidrettsutøvere og andre som er spesielt utdannet til å prestere på høyt nivå. Prinsippet er at du i en periode skal konsentrere deg hundre prosent om hver enkelt sigarett du røyker. Hvis dette gjøres riktig, garanterer han at du vil være røykfri i løpet av 4- 8 uker. Hvis ikke, får du pengene tilbake.

HEKSA ALISIA: Du sitter i hagen eller i skogen eller et annet sted ute i naturen der du kan sette en spade i jorda. Pakken med sigaretter ligger foran deg. Du tar den opp og holder den fram for deg og gjentar tre ganger: Du har ikke lenger noen makt over meg! Ta så pakken og grav den ned mens du gjentar tre ganger: Jeg er fri! Gå så tre ganger rundt stedet mens du ser for deg at du trekker et rent, klart oransje lys inn i lungene for å rense dem for nikotinrester, for deretter å puste det ut igjen som skitten brun, grumset tåke. De tre neste ukene tenner du hver kveld et oransje lys for sikkerhet og motstandskraft.

DEN SMARTE KORTSTOKKEN: En kortstokk som skal endre tankene og atferden din. Den er informativ, motiverende og underholdende, og er laget for å følge deg trofast gjennom de seks første ukene uten røyk. Det er meningen at du skal ha den i lomma i stedet for sigarettene, og at du skal ta opp et nytt kort for hver dag. Dette kortet skal du fokusere på når røykesuget kommer.

DE FIRE D-ENE: De fire D-ene skal brukes når du får røykesug, og står for Drink water, Delay, Deep breath, og Do something else. Drink water betyr drikk vann. Delay betyr å utsette noe. Fordi et røykesug bare varer i 3- 5 minutter er det smart å utsette røykingen en liten stund. Deap breath betyr å puste dypt. Do something else betyr å gjøre noe annet. Røykingen er forbundet med inngrodde vaner, og disse må du bryte.

FLYTT TIL BHUTAN: I Bhutan er det nylig innført totalforbud mot røyking på alle andre steder enn i ditt eget hjem.