NÆRMERE LØSNING: Etter en uke med uvisshet er de pårørende nå noen skritt nærmere hva som skjedde med sine kjære ombord på Malaysia Airlines-flyet. Foto: REUTERS/Tomasz Bartkowiak
NÆRMERE LØSNING: Etter en uke med uvisshet er de pårørende nå noen skritt nærmere hva som skjedde med sine kjære ombord på Malaysia Airlines-flyet. Foto: REUTERS/Tomasz BartkowiakVis mer

- Stupte 12 000 meter på et minutt

Ulykkesflyet fra Malaysia foretok en skarp endring i høydemeter rett etter at det ble borte. Nå er etterforskerne sikrere på hvor det kan ha styrtet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I kveld kom det flere etterlengtede nyheter rundt Malaysia Airlines-flyet, som på mystisk vis ble borte for radarene for over en uke siden. Malaysia Airlines-flyet skal ha foretatt en dramatisk endring i flyhøyden etter at det mistet kontakt med bakkekontrollen, og endret på kursen mer enn én gang. Det meldte New York Times i kveld.

Flyet skal ha steget til hele 45 000 fots høyde, noe som er over den godkjente høyden for Boeing 777-200-maskiner. Like før skal det ha tatt en skarp sving til venstre - en manøver som etter alt å dømme har blitt utført av en pilot. Denne informasjonen kommer fra amerikanske luftfartsmyndigheter, gjengitt av New York-avisen.

Etter den kraftige stigningen skal flyet igjen ha stupt til en høyde på 23 000 fot, noe som er under vanlig cruising-høyde. Deretter skal flyet ha steget før det igjen stupte hele 12 000 meter i løpet av ett minutt. Dette stupet skal ha skjedd i løpet av en tid på under et minutt.

Etterforskerne tviler samtidig på at disse avlesningene stemmer, fordi det ville mest sannsynlig tatt lengre tid for flyet å falle såpass langt ned, skriver avisa.

Ifølge klassifiserte analyser fra etterforskingen har flyet sannsynligvis styrtet i Det Indiske Hav på to mulige måter. Ifølge den ene beregningen har flyet styrtet i Bengal-bukta ved kysten av India, alternativet er at det gått sørøst og styrtet lenger ute i havet. Disse dokumentene er gjengitt av CNN.

Satellittinformasjon Det britiske satellittselskapet Inmarsat kom også fredag med etterlengtede nyheter rundt forsvinningen av Malaysia Airlines-flyet. Satellitten skal ha fanget opp signaler fra Boeing-maskinen - signaler de beskriver som «rutinemessige» og «automatiske». Foreløpig gir ikke dette konkrete svar på forsvinningen, men selskapet sier de har oversendt informasjonen til SITA, som er et multinasjonalt lufttransportselskap, som igjen har informert Malaysia Airlines.

Håpet er nå om disse nye puslespillbrikkene kan være med på å løse mysteriet rundt Flight 370, og de 239 passasjerene som var om bord.

Det er for tiden 13 ulike nasjoner med i letingen etter flyet. Skip, spionsatellitter og ubåtsøkende fly er blant hjelpemidlene som blir brukt. Den siste, kjente radarkontakten med flyet skal ha skjedd midtveis mellom østkysten av Malaysia og sørspissen av Vietnam.

Fra sjakkbrett til fotballbane
Fredag sendte USA destroyeren USS Kidd for å speide i det Indiske Hav etter at søket ble utvidet til dette området.

- Jeg har, som de fleste i verden, aldri sett noe som dette. Nå går vi fra å lete på et sjakkbrett til en fotballbane. Det er ganske utrolig, sier kommandør William Marks ved den sjuende amerikanske flåten til CNN.