HOVEDROLLEN: Leonardo DiCaprio spiller rollen som Jordan Belfort i filmen «The Wolf of Wall Street» Foto: AP/Paramount Pictures/ NTB Scanpix Vis mer Vis mer

Stygg smell for «Wolf of Wall Street»-arrangør

Selskapet som fikk Jordan Belfort til Oslo ønsket å selge flere tusen billetter. Slik gikk det ikke.

(Finansavisen): Selskapet Elevate Scandinavia fikk i fjor mye oppmerksomhet da det ble kjent at de skulle arrangere foredrag med Jordan Belfort.

Belfort ble i 1999 dømt til 22 måneders fengsel for å ha svindlet tusenvis av kunder for minst 110 millioner dollar gjennom aksjemanipulering. Han ble for alvor kjent da filmen «The Wolf of Wall Street» kom ut i 2013, hvor Leonardo DiCaprio spiller hovedrollen som Belfort.

Underskudd

Ifølge Finansavisen viser regnskapet for arrangøren Elevate Scandinavia at selskapet i fjor hadde inntekter på 1,4 millioner kroner og et underskudd på rett over 900.000 kroner. Planen var å holde foredraget på Telenor Arena, men skuffende billettsalg medførte at arrangementet ble flyttet til Colosseum kino.

Ambisjonen var å selge 3.000 billetter, men det endte med 1.000 deltakere, hvorav de fleste var betalende gjester, oppgir Ole-Arvid Liodden, en av initiativtakerne og medeier i Elevate Scandinavia.

- Vi hadde ikke gjort jobben grundig nok i forkant i forhold til produktet. Jordan Belforts 20 år gamle historie gjorde at det var en del som ikke nødvendigvis turte, eller ville, knytte seg til ham. Flere bedriftsledere sa nei til selgere som ønsket å dra på foredraget. Det er synd at det han gjorde for 20 år siden fikk all oppmerksomhet og at det hadde større betydning enn vi trodde, sier Liodden til Finansavisen.

Fikk 100.000 dollar

Amerikaneren skal ha fått over 100.000 dollar for å holde foredraget.

Liodden framholder at målet med arrangementet var salgstrening og salgsutvikling, og at de tre initiativtakerne ønsket å dele sin lidenskap for salg med andre interesserte.

- Det kan framstå ironisk at man skal lære salg av noen som ikke klarte å selge nok billetter selv?

- Det kan du si, men det er en forskjell på overskudd og salg. Vi solgte 1.000 billetter, og jeg tror ikke det er mange arrangementer foruten konserter som gjorde det i Oslo i fjor. Hvis du hadde spurt meg i dag, så ville jeg gjort det igjen, sier Liodden til Finansavisen.

Andre økonominyheter:
Meglerhus stokker om – anbefaler ti aksjer
OBOS-prisene gjorde et byks