Styret mistet tilliten til Ueland

Avskjedigelsen av Osmund Ueland skyldes mistillit mellom konsernsjefen og NSB-styret over tid. Men den elendige ferieplanleggingen i NSB, som ble kjent denne uka, ble den siste spikeren i kista for Uelands tid som toppsjef i statsbaneselskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen sier at det viktigste for jernbanen er at den har tillit blant passasjerer og ansatte som transportmiddel i Norge. Men denne tilliten har blitt stadig mer tynnslitt siden Åsta-ulykken i januar og fram til bunnpunktet denne uka da det ble kjent at planleggingen av ferieavviklingen i NSB var ikke holdt mål.

Samarbeidsproblemer

Styret i NSB har i lengre tid opplevd samarbeidsproblemer med Ueland. Da styretmøtet i NSB oppsummerte dagens drøftelser viste det seg at sju av de åtte medlemmene av styret ikke lenger hadde tillit til Ueland. Kun et styremedlem, en av de ansatte representanter, mente at tilliten fortsatt var tilstede. Likevel bøyde dette styremedlemmet av for flertallets syn.

- Det er forferdelig for oss alle som mennesker, dette her - det er forferdelig, sa Henriksen til Dagbladet.no før han forlot pressekonferansen.

Ingen enkeltsak

Skylden for problemene med Signatur-togene legges ikke på ledelsen i NSB, men på leverandøren. Det er andre momenter som gjør at styret i dag sparket Ueland som konsernsjef. Styreleder Arent M. Henriksen ønsker ikke å gå inn på enkeltsaker. Det er en totalvurdering av problemene med Ueland som gjør at styret ikke lenger har tillit til konsernsjefen. Henriksen roser Ueland for håndteringen av Åsta-ulykken, men det alene kan ikke forsvare alle de andre tillitsproblemene styret har overfor Ureland.

Vurderte styreendringer

Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen sa på pressekonferansen at han har vurdert om hele eller deler av styret i NSB skulle skiftes ut. Dette kommer han ikke til å gjøre etter styrets håndtering av Ueland-saken i dag.

- Vi ser meget alvorlig på at det ikke har lykkes ledelsen i NSB å håndtere det jeg vil kalle elementære driftsmessige utfordringer, sier styreleder Arent M. Henriksen.

Han siktet da spesielt da til den dårlige ferieavviklingen i NSB.

Ny konsernsjef

Styret i NSB har allerede sondert terrenget i jakt på en ny konsernsjef. Jernbanen kan ikke drive trafikkavvikling uten en øverste leder på plass. Det kan bli konstituert en ny sjef allerede i kveld.

Styreleder Henriksen ønsket i kveld ikke å kommentere at Uelands høyre hånd, visekonsernsjef Randi Flesland, hadde sagt opp sin stilling etter at hun var blitt tilbudt jobben som konstituert konsernsjef.