STYGT: Da styringen ble ødelagt, skjenet bussen over veien og nærmest knuste en møtende minibuss. Foto: Statens havarikommisjon for transport.
STYGT: Da styringen ble ødelagt, skjenet bussen over veien og nærmest knuste en møtende minibuss. Foto: Statens havarikommisjon for transport.Vis mer

Styringen på busser og lastebiler kan låse seg etter en mindre kollisjon

Dødsulykke i Troms avslørte farlig konstruksjon. EØS-regler hindrer Norge i å gjøre noe med det.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Et sammenstøt i fronten kan føre til at mange av landets busser og lastebiler mister styringen og treffer motgående trafikk. Det viser en rapport fra Havarikommisjonen etter en ulykke for to år siden i Lavangsdalen i Troms.

En buss med idrettsungdom ble truffet på venstre side av en personbil som kom motsatt vei.

Etter kollisjonen skjenet bussen over i motsatt veibane og traff en minibuss med full kraft.

Tre av passasjerene døde, mens sjåføren og de tre andre ble alvorlig skadet. I den første kollisjonen omkom føreren og en av passasjerene. I bussen ble ingen alvorlig skadet.

Rapport Men hvorfor mistet bussjåføren kontrollen etter et mindre sammenstøt med et så lett kjøretøy som en personbil?

Årsaken ble avdekket da fronten på bussen ble undersøkt etter ulykken.

Det viste seg at styreinnretningen på bussen var så lite beskyttet at den ble deformert, slik at det ikke var mulig å styre bussen etter den første kollisjonen.

Sjåføren hadde derfor ingen mulighet til å unngå det neste, fatale møtet med minibussen.

Anbefaling Havarikommisjonens rapport om ulykken ble avgitt i april i fjor.

Svakheten i bussens front ble regnet som så kritisk at det ble avgitt en spesiell anbefaling (sikkerhetstilråding) til Vegdirektoratet om å gjøre noe med problemet (se faktaboks).

Kommisjonen understreket alvoret ved å vise til at det også har vært andre, tilsvarende ulykker med lastebiler som har mistet styringen etter kollisjoner og deretter frontkollidert med personbiler.

Ikke gjort noe Men når Dagbladet lurer på hva Vegdirektoratet har gjort med saken, får vi dette svaret:

«Vegdirektoratet har ikke startet opp arbeid med sikkerhet i forbindelse med kollisjon på tyngre kjøretøy, hvor styresnekke og andre vesentlige funksjoner knyttet til styring kan være utsatt ved en eventuell kollisjon. Dette er et arbeid  som vil gjelde  konstruksjonsmessige forhold på kjøretøyet. Eventuelle forskriftskrav må forankres i et EU/ECE- regelverk. Vegdirektoratet vil derfor vurdere å  starte  opp en mulighetsstudie (FOU-prosjekt) vedr. tekniske løsninger  når det gjelder forsterkninger/deformasjonssoner av front på kjøretøyer.»

Venter på EU Avdelingsdirektør Karin Søhoel i Vegdirektoratet sier til Dagbladet at ulike tekniske løsninger for å beskytte styringen har vært vurdert.

- Det beste ville være om man kunne forlenge fronten med en støtabsorberende sone. EU-kommisjonen jobber med en revisjon av regelverket, hvor det vurderes å tillate deformasjonssoner på kjøretøy ut over kjøretøyets tillatte lengde. Dette vil eventuelt gi mulighet til å ha deformasjonssoner på kjøretøy uten at dette går ut over utnyttbar lastelengde, sier hun.

Gjelder de fleste Bussen som mistet styringen i Troms var en 1992-modell av typen Volvo B-10 M-60. Det kjører 34 busser av denne typen rundt i Norge i dag, opplyser Vegdirektoratet. Busstypen er fortsatt i bruk i mange andre land i verden også.

Men problemet er mye mer omfattende enn styringen på denne typen busser som kolliderte i Lavangsdalen.

De fleste busser og framoverbygde lastebiler er konstruerte slik at styringen kan være sårbar i en kollisjon, opplyser Vegdirektoratet.

Ny sikring hos Volvo - Jeg har ikke lest rapporten, men Volvo uttaler seg uansett ikke om enkelthendelser. Men styregeometrien i disse bussene er typegodkjent i det store EU-systemet, understreker Anders Synstad, ettermarkedsansvarlig i bussavdelingen til Volvo Norge.

MINDRE SKADE FØRST: Den første personbilen traff bussen i hjørnet under sjåføren. Foto: Vegvesenet.
MINDRE SKADE FØRST: Den første personbilen traff bussen i hjørnet under sjåføren. Foto: Vegvesenet. Vis mer

Volvo jobber også med forbedringer av sikkerheten på bussene.

- På seinere modeller er det satt inn en ekstra stålbjelke, såkalt Front Under Protection. Den skal hindre at mindre kjøretøyer i en frontkollisjon kommer under bussen, og vil også beskytte styringen bedre, sier Synstad.

Utfordrer ministeren Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) reagerer kraftig på at Vegdirektoratet ikke har gjort noe med rapporten, over ti måneder etter at den kom:

- Jeg tror mange også vil reagere på at kravene til busser virker mye svakere enn til biler. Det er bussene som står for det meste av kollektivtrafikken her i landet, og ofte på dårlige veier enn lenger sør. Det er jo også et paradoks at det er EU som bestemmer våre regler. Jeg vil derfor sende denne utfordringen til samferdselsministeren: Sett deg i førersetet, få i gang et samarbeid med bussbransjen, og løft saken opp på et høyere politisk plan enn Vegdirektoratet har fått til, sier Bård Hoksrud.

Venter på direktoratet Men i Samferdselsdepartementet vil det ikke bli kuttet noen hjørner, opplyser statsekretær Geir Pollestad:
- Av de tilbakemeldinger vi har fått fra Vegdirektoratet i saken framgår det at rapporten ikke har ligget ubehandlet. Vi er kjent med at Vegdirektoratets anbefaling til Samferdselsdepartementet om tiltak for å møte Havarikommisjonens tilråding, vil bli sendt departementet om kort tid. Samferdselsdepartementet vil da følge opp denne, herunder også gjennom å involvere næringen, sier han til Dagbladet.

VOLVO B10M: Mange vil nok dra kjensel på denne typen, som ble produsert i et stort antall mellom 1978 og 2001.
VOLVO B10M: Mange vil nok dra kjensel på denne typen, som ble produsert i et stort antall mellom 1978 og 2001. Vis mer