Styrte rett i døden

Det russiske passasjerflyet fikk beskjed om å synke flere ganger. Da det endelig satte kurs nedover, hadde det andre flyets alarmsystem slått inn, slik at det også sank. Dermed var flyene på kollisjonskurs igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

71 mennesker, blant dem rundt 50 barn, omkom da et Tupolev 154-passasjerfly og et fraktfly av typen Boeing 757 kolliderte over Sør-Tyskland i natt.

- Problemet var at det russiske flyet ikke reagerte umiddelbart. Nedstigningen begynte svært seint. Siden begge flyene sank, kolliderte de, sier talsmann Anton Maag ved flygelederkontrollen i Sveits.

Fra årsskiftet ble sikkerhetsavstanden mellom fly redusert fra 2000 fot til 1000 fot. Norske flygere ser ikke det som noe problem, siden flyenes automatiske varslingssystem slår inn hvis de er på kollisjonskurs. Pilotene får beskjed om flyet skal stige, synke, svinge til høyre eller venstre.

Transportflyet hadde et slikt varslingssystem, mens det er tvilsomt om passasjerflyet hadde det.

Endret høyden

Flygelederne i Sveits jobbet febrilsk for å unngå kollisjonen.

- Air Traffic Control Zurich, som har ansvaret for luftrommet flyene var i, gjorde gjentatte forsøk på å kontakte den russiske piloten. De ba ham endre høyden han fløy i, fordi han var et sted han slett ikke skulle vært. Piloten svarte ikke, sier talsmann for kurérselskapet DHL, Axel Gietz, til CNN.

Selskapet mistet to av sine ansatte, pilotene som førte fraktflyet.

- I siste minutt slo kollisjonssystemet til vår pilot inn, og han prøvde å endre høyden. Men det var for seint, enten fordi det andre flyet ikke hadde dette systemet om bord, eller fordi han ikke visste hvor han skulle fly for å unngå kollisjonen.

I timene etter ulykken viste det seg at ulykken skjedde fordi pilotene i begge flyene bestemte seg for å gå ned.

- Hvis en av dem hadde holdt kursen, ville kollisjonen vært unngått, sier Anton Maag, talsmann for de sveitsiske flygelederne.

Vil ha nytt system

Norsk Flygerforbund sier til Dagbladet.no at det vurderes et europeisk flygeleder-system som er uavhengig av landegrensene.

- EU-landene jobber for et system som heter «Single European Sky». Det består av et stort kommunikasjonssenter, slik at flyene ikke trenger å bytte frekvens hver gang de kommer innom et nytt land. Oversikten blir bedre hvis flyene styres fra et enhetlig organ, sier Førde.

En annen medvirkende årsak til ulykken kan ha vært språkproblemer. Heller ikke dette er bekreftet.

- Det universale flyspråket er engelsk. Kvaliteten på språket kan variere, noe som kan føre til misforståelser. Men det snakkes veldig enkel engelsk, slik at den skal være forståelig for alle nasjonaliteter, sier Førde.

I nærheten av den tysk-sveitsiske grensa fikk passasjerflyet gjentatte beskjeder fra flygelederne om at det måtte stige for å unngå kollisjon. Hvis ikke besetningen reagerte på andre gangs oppkalling, skal flygelederne bruke frekvens 121,5. Da får de kontakt med flyene uansett om for eksempel lyden er skrudd ned.

Det er ikke klart om det russiske passasjerflyet hadde utstyret for å ta inn denne frekvensen.

Les også: - De fleste drepte er barn.

71 DØDE: Så langt har letemannskapene funnet 15 omkomne på bakken. De har ikke noe håp om å finne alle de 71 menneskene som var i flyene.
VANTRO: Brannmannskap stirrer vantro på de brennende delene av Boing 757-flyet som var innblandet i kollisjonen. Brennende vrakrester ble spredd over et stort område.
DØDSFLYET: Flygelederne prøvde febrilsk å få kontakt med piloten på dette passasjerflyet av merket Tupolev T-154. Rundt 50 barn døde i ulykken.