LIVSFARLIG DYKKERJOBB:  Dette er et av bildene fra skipet, som italiensk politi nå har offenltiggjort. Løst inventar og flytende gjenstander gjør arbeidet livsfarlig for redningsmannskapet.  FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX.
LIVSFARLIG DYKKERJOBB: Dette er et av bildene fra skipet, som italiensk politi nå har offenltiggjort. Løst inventar og flytende gjenstander gjør arbeidet livsfarlig for redningsmannskapet. FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX.Vis mer

- Styrte skipet nær land for å hilse på gamle kjente

Rederiet rykker ut mot «Costa Concordia»-kapteinen. Nytt dødsoffer funnet i natt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Cruiseselskapet Costa beskylder nå «Costa Concordia»-kaptein Francesco Schettino (52) for å ha begått betydelige menneskelige feil i forbindelse med det tragiske forliset.

- Vi jobber med etterforskerne for å finne ut nøyaktig hva som gikk galt. Ruta ser ut til å ha vært for nært land.

-Kapteinenes valg i håndteringen av hendelsen ser også ut til å ikke ha fulgt selskapets prosedyrer, hevder selskapet i en pressemelding.

 - FOR NÆR LAND:  Rederiet rykker nå ut mot kapteinen  Francesco Schettino for å ha styrt cruiseskipet for nær land. FOTO: AP/SCANPIX.
- FOR NÆR LAND: Rederiet rykker nå ut mot kapteinen Francesco Schettino for å ha styrt cruiseskipet for nær land. FOTO: AP/SCANPIX. Vis mer

Politietterforskerne mener Schettino rett og slett førte skipet for nært land på en «klumsete måte», og at det da traff steinformasjonen «Le Scole» ved øya Giglio.

Skulle hilse på kjente Flere medier, blant annet Telegraph og Daily Mail, melder at årsaken til den risikable manøvreringen kan skyldes en tradisjon som skal ha startet da kona til en tidligere ansatt på skipet bodde på øya.

Det utviklet seg sedvane der skipet ble ført nært inntil øya, før man hilste på dem man kjente, og innbyggerne på øya for øvrig, ved å tute.

Ifølge Telegraph skal mannskapet ha hatt en venn på øya som de ønsket å hilse på samme måte, da skipet gikk på grunn.

 FRA BUNNEN:  Italiensk politi har nå offentliggjort flere dykkerbilder fra bunnen der det havererte cruiseskipet ligger utenfor øya Giglio. FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX.
FRA BUNNEN: Italiensk politi har nå offentliggjort flere dykkerbilder fra bunnen der det havererte cruiseskipet ligger utenfor øya Giglio. FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX. Vis mer

Innbyggerne på øya sier de aldri har sett et skip på denne størrelsen prøve å passere så nært land noen gang tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ifølge våre opplysninger var det han som bestemte kursen. Det var noen han ønsket å signalisere til fra skipet, sier aktor Franco Verusio ifølge Telegraph.

Fant sjette dødsoffer I morgentimene fant redningsmannskapene det sjette dødsofferet etter skipskatastrofen utenfor den italienske øya Giglio.

Det var en død mann som ble funnet i den delen av cruiseskipet «Costa Concordia» som ikke ligger under vann, melder det italienske nyhetsbyrået ANSA.

 FRA BUNNEN: Italiensk politi har nå offentliggjort flere dykkerbilder fra bunnen der det havererte cruiseskipet ligger utenfor øya Giglio. FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX.
FRA BUNNEN: Italiensk politi har nå offentliggjort flere dykkerbilder fra bunnen der det havererte cruiseskipet ligger utenfor øya Giglio. FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX. Vis mer

Fra før er to franskmenn, en spanjol, en italiener og et peruansk besetningsmedlem funnet døde. 
16 personer er fortsatt savnet.

I natt offentliggjorde italiensk politi bilder som dykkerne har tatt fra bunnen og inne i skipet.

Livsfarlig dykkerjobb Redningsarbeidet er svært risikofylt fordi havaristen plutselig kan begynne å bevege seg og synke enda dypere.

Løse gjenstander som flyter rundt inne i skipet er også livsfarlig for dykkerne.

  FRA BUNNEN: Italiensk politi har nå offentliggjort flere dykkerbilder fra bunnen der det havererte cruiseskipet ligger utenfor øya Giglio. FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX.
FRA BUNNEN: Italiensk politi har nå offentliggjort flere dykkerbilder fra bunnen der det havererte cruiseskipet ligger utenfor øya Giglio. FOTO: GUARDIA DI FINANZA/EPA/SCANPIX. Vis mer

- Madrasser og andre gjenstander kan sette seg fast i dykkerutstyret. Derfor har dykkerne en lang sikkerhetsline slik at de kan finne veien ut hvis noe skjer, sier Cosoimo Nicastro i den italienske kystvakten til AP.

I går kveld fortalte kapteinen, ifølge NRKs korrespondent, til italiensk tv at han var sistemann som gikk fra borde etter forliset.

Flere av de 4.200 ombord har en helt annen versjon, og sier at kapteinen forlot skipet mens det fortsatt var fullt kaos etter grunnstøtingen.

 KAN SYNKE:  Dykkere og redningsledelsen frykter at "Costa Concordia" kan skli av undervannsskjæret der skipet ligger og synke. FOTO: GUARDIA DE FINANZA/AFP/SCANPIX.
KAN SYNKE: Dykkere og redningsledelsen frykter at "Costa Concordia" kan skli av undervannsskjæret der skipet ligger og synke. FOTO: GUARDIA DE FINANZA/AFP/SCANPIX. Vis mer