TOTALVRAK: Havarikommisjonen skriver at det var ingen mulighet for at noen av de tre kunne overleve ulykka. Flyet styrtet i havet og ble hevet ved hjelp av en mini-ubåt. Foto: Havarikommisjonen
TOTALVRAK: Havarikommisjonen skriver at det var ingen mulighet for at noen av de tre kunne overleve ulykka. Flyet styrtet i havet og ble hevet ved hjelp av en mini-ubåt. Foto: HavarikommisjonenVis mer

Styrtet 2000 meter på 37 sekunder

Havarikommisjonen har levert sin rapport etter Sotra-ulykka som kostet tre mennesker livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Jan Einarsen (60), Knut Brunborg (45) og Inge Marius Vågsberg (29) mistet livet 20. juni 2008 da et fly fra selskapet Helitrans steilet under opplæring og kom inn i en «deep stall». Hovedredningssentralen for Sør-Norge oppdaget at flyet forsvant fra radarskjermene utenfor Sotra, om lag 18 nautiske mil fra Flesland.

Ifølge Havarikommisjonens rapport var det umulig å få kontroll på flyet, noe som gjorde at det styrtet i havet med stor hastighet. Havarikommisjonen skriver at flyet styrtet 2000 meter ned på 37 sekunder. Det tilsvarer en hastighet på nærmere 200 km/t.

- Det var ikke mulig å overleve ulykka, skriver Havarikommisjonen i rapporten som Adresseavisen omtaler i dag.

- Uegnede forhold Ulykka skjedde under en ferdighetsprøve der kandidaten skulle manøvrere flyet til første indikasjon på steiling. Da steilevarselet kom på, forsøkte man desperat å gjenopprette flyet, men verken kandidaten eller fartyssjefen klarte å forhindre at flyet låste seg i en «deep stall».

Havarikommisjonen skriver at medvirkende til ulykka var at et sikkerhetssystem som skulle forhindre steiling var satt ute av drift og at ferdighetsprøven ble gjennomført i skyer og turbulens. Kommisjonen retter kritikk mot selskapet Helitrans for å ha gjennomført prøven i dårlig vær.

- Det ble dagen før ulykka gjennomført en lignende ferdighetsprøve for en annen styrmann i selskapet. Begge dager ble det fløyet under værforhold som ikke var egnet for ferdighetsprøver. Turbulens førte til at et viktig sikkerhetssystem (SAS) aktiverte under demonstrasjon av sakteflyging, og fartøyssjefen satte systemet ut av funksjon allerede under den første ferdighetsprøven. Dette systemet skulle forhindre at flyet steilet, heter det i rapporten.

Helitrans kommenterer ikke Videre ble ferdighetsprøven gjennomført under tidspress på grunn av uklarhet med sertifikatkravene.

DEAKTIVERT: SAS-systemet som skal hindre at flyet går i «deep stall» var deaktivert da ulykka skjedde og tre mennesker mistet livet. Foto: Havarikommisjonen
DEAKTIVERT: SAS-systemet som skal hindre at flyet går i «deep stall» var deaktivert da ulykka skjedde og tre mennesker mistet livet. Foto: Havarikommisjonen Vis mer

- Helitrans' håndtering av saken bar preg av prøving og feiling. Videre var luftfartøyet modifisert og hadde reduserte ytelser i forhold til det opprinnelige, skriver Havarikommisjonen.

Hilde Sørø, daglig leder i Helitrans, sier til Dagbladet at det er for tidlig for selskapet å gi en kommentar til Havarikommisjonens rapport.

- Vi fikk den i dag og setter oss inn i den nå. Vi vil komme tilbake med kommentarer angående rapporten, sier Sør til Dagbladet.

STYRTET: Grafikken viser hvordan flyet styrter over 6000 fot i løpet av noen få sekunder. Grafikk: Havarikommisjonen
STYRTET: Grafikken viser hvordan flyet styrter over 6000 fot i løpet av noen få sekunder. Grafikk: Havarikommisjonen Vis mer