TOTALVRAK: Da redningsarbeiderne kom frem til vraket, var det lite igjen å redde fra flammenes rov. Foto: Forsvaret/330 Skvadron
TOTALVRAK: Da redningsarbeiderne kom frem til vraket, var det lite igjen å redde fra flammenes rov. Foto: Forsvaret/330 SkvadronVis mer

- Styrtet etter brå manøvrering

Alle fem om bord døde da helikopteret styrtet og tok fyr ved Dalamot i Hordaland i fjor sommer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den fatale ulykken skjedde 4. juli i fjor. Alle fire passasjerer og helikopterpiloten omkom da fartøyet braste i bakken ved Dalamot i Ullensvang kommune.

Ifølge en foreløpig rapport fra Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) trakk helikopteret marken med en estimert fart på 194 kilometer i timen.

De omkomne passasjerene var i et følge på ni personer som skulle bygge ei hytte på ei tomt i fjellet. De første fem var allerede fløyet til hyttetomta og ble vitner til styrten.

Godt vær Ifølge Havarikommisjonen var det godt vær med fine flyforhold. De har heller ikke funnet tegn til tekniske feil eller uregelmessigheter ved helikopteret.

«Da helikopteret påbegynte nedstigning for innflyging mot hyttetomta, ble de første passasjerene vitner til at det påbegynte en krapp, synkende sving mot høyre. Underveis i svingen syntes helikopteret ifølge vitnene å komme ut av styring. På slutten så det ut som det var i ferd med å rette seg opp, men det traff bakken med stor kraft ca. 500 m fra planlagt landingssted og tok øyeblikkelig fyr», heter det i rapporten.

Havarikommisjonen finner det mest sannsynlig at «brå manøvrering initierte en sekvens der helikopteret kom delvis ut av kontroll en kort periode, og at det ikke hadde tilstrekkelig høyde til at fartøysjefen rakk å rette det helt opp og flate ut i tide».

«Jack stall» SHT mener hydraulikksystemet kan ha nådd sin begrensning i svingen, slik at fenomenet «Servo transparency», også kalt Jack stall, oppsto.

«Når fenomenet oppstår i høyre sving, motarbeider det flygerens forsøk på å rette opp helikopteret og kan føre til at helikopteret avviker betydelig fra planlagt flygebane», heter det i den foreløpige rapporten.

SHT vurderer å fremme sikkerhetstilrådinger knyttet til henholdsvis manøvrering med passasjerer om bord og flygeregistrator ved avgivelse av den endelige rapporten om denne ulykken.

ÅSTEDET: Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete, i Hardanger i juli i fjor. Tre menn og to kvinner som var om bord omkom.
Foto: Jan Kåre Ness/NTB Scanpix
ÅSTEDET: Ulykkesstedet der et helikopter fra Airlift styrtet i fjellet ved Vassli, mellom Dalamot og Busete, i Hardanger i juli i fjor. Tre menn og to kvinner som var om bord omkom. Foto: Jan Kåre Ness/NTB Scanpix Vis mer