Styrtet etter luftkamp

En nitten år gammel dekkoperasjon avsløres i Italia. En luftkamp mellom jagerfly fra NATO og Libya var trolig årsaken til at et passasjerfly med 81 mennesker om bord styrtet i havet utenfor Sicilia 27. juni 1980. Fire generaler vil bli stilt for retten, anklagd for høyforræderi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dommer Rosario Priore har nå lagt fram en flere tusen siders tiltalebeslutning. En del av innholdet er som hentet fra en spionroman. Men det er usikkert om den hele og fulle sannhet om ulykken noensinne vil komme fram.

DC-9-flyet fra det italienske selskapet Itavia styrtet helt plutselig ved øya Ustica på vei fra Bologna til Palermo. Først falt venstre vingen av, deretter den høyre motoren. Alle 81 om bord omkom.

Rett etter ulykken begynte spekulasjonene om hva som hadde hendt. En høyreorientert terroristgruppe hevdet den hadde plassert en bombe om bord, en annen teori gikk ut på at flyet var truffet av en rakett. Noen uker seinere ble vraket av et libysk MIG jagerfly funnet på et høydedrag i Sør-Italia.

Mystikk

Saken ble enda mer mystisk fordi etterforskningen ble hemmeligholdt. Først etter press fra de pårørende ble mesteparten av flyvraket hentet opp fra havet i 1991. Da ble det oppdaget rester av sprengstoff på vrakdelene.

Gjennombruddet i etterforskningen kom i vår da NATO friga logger fra dagen tragedien skjedde.

Ifølge italienske media skal dette ha skjedd under det som sannynligvis var en hemmelig militæroperasjon:

Et jagerfly, trolig fra et NATO-land, skal ha lagt seg under DC-9-flyet etter at det var i lufta over Bologna. Dette ble etter alt å dømme gjort for at NATO-flyet ikke skulle oppdages av radar.

Eksploderte

Trolig har jagerflyet sammen med seks andre NATO-fly kommet i luftkamp med ett elller to libyske jagerfly i havområdet mellom Sør-Italia og Sicilia. Etterforskere tror to av flyene var amerikanske og to franske.

Dommer Priore tror ikke passasjerflyet ble direkte truffet, men utelukker ikke at en rakett kan ha eksplodert like ved DC-9-flyet. Turbulens fra jagerflyene kan også ha ha medvirket til flystyrten.

Etter ulykken benektet både NATO og det italienske forsvaret at noen av deres jagerfly hadde vært i området da ulykken skjedde. Men etter hvert som dommer Priore har fått tilgang til militære opplysninger, er saken kommet i et helt annet lys.

Tiltalen mot de ni offiserene har bakgrunn i dekkoperasjonen som ble igangsatt etter ulykken. Fire generaler tiltales for høyforræderi. Fem andre, deriblant fire etterretningsoffiserer, er tiltalt for å ha vitnet falsk.