Styrtet med tom fly-tank?

Den danske piloten på Cessna-flyet som styrtet på Stord 12. oktober, kan ha vært så trøtt at han ikke fikk med seg at den ene av bensintankene var tom.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er en av teoriene Havarikommisjonen arbeider etter. Den høyre motoren var ute av drift da flyet med åtte dansker om bord styrtet. Både pilot Børge Christensen og de åtte passasjerene, som arbeidet på Aker Stord, omkom.

- Vi har regnet på hvilket forbruk flyet har hatt siden det sist ble tanket opp. Det skjedde på Stord lufthavn før flyturen tilbake til Aalborg for å hente de siste åtte passasjerene, sier undersøkelsesleder Arne Østby Wik i Havarikommisjonen for sivil luftfart til den danske avisen Ekstra Bladet.

Flyets svarte boks, som kan bekrefte teorien, er ikke funnet.

Ingen varsling

Flytypen Cessna 402 er utstyrt med to motorer, som hver har to bensintanker. Tankene ligger inne i vingene, og innholdet vises på instrumentbrettet. Når en tank er tom, skifter flygeren tank manuelt med en pedal. Det finnes ingen lyd eller lys som gir piloten et forvarsel om at tanken er i ferd med å tømmes.

- Den eneste varsling skjer når tanken faktisk er tom - da stanser motoren. Da kan det komme luft i rørene og ta noen sekunder før motoren kommer i gang igjen, sier Østby Wik til VG.

Teorien er den høyre motorens hovedtank har gått tom på det verst tenkelige tidspunktet - under lav hastighet like før landing. Dermed kan flyet bli utsatt for en såkalt VMC-roll som ender med en unkontrollert spinn når flygeren gir ekstra gass. Flyet kastes til den siden hvor motorkraften er borte.

(NTB)