STYRTET: Årsaken til at Air France 447 styrtet i Atlanterhavet er fortsatt et mysterium. 228 mennesker på vei fra Rio de Janeiro til Paris omkom. Foto: AP Photo/Brazil's Air Force/SCANPIX
STYRTET: Årsaken til at Air France 447 styrtet i Atlanterhavet er fortsatt et mysterium. 228 mennesker på vei fra Rio de Janeiro til Paris omkom. Foto: AP Photo/Brazil's Air Force/SCANPIXVis mer

Styrtet mot døden i tre minutter og 30 sekunder

Air France 447 steilet og falt 38 000 fot i en kolossal hastighet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Air France flight 447 steilet og falt ukontrollert i en kolossal hastighet da det forsvant over Atlanterhavet under en flygning fra Rio de Janeiro til Paris i juni 2009. Det viser de første dataene som er offentliggjort fra ferdsskriverne som ble funnet på sjøbunnen.

Rapporten, utarbeidet av den franske havarikommisjonen for luftfart, BEA, slår videre fast at kapteinen ikke var i cockpiten med de to co-pilotene, men hvilte da flyet begynte på den fatale nedstigningen. Dette er vanlig på lange flyvninger.

Flyet - av typen Airbus A330-203 - steilet og falt 38 000 fot (11500 meter) på tre minutter og 30 sekunder i en ekstrem hastighet på opptil 11 000 fot per minutt, noe som tilsvarer litt i overkant av 200 kilometer i timen.

- Passasjerene om bord opplevde trolig å være vektløse i perioder, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Dagbladet.

- Fullstendig ukontrollert Den første alarmen om at flyet steilet klokka 02.10, lokal tid, og autopiloten ble koblet ifra. Etter dette gikk situasjonen raskt til det verre. Kapteinen entret cockpiten ett minutt og 30 sekunder etter dette. 

I løpet av de siste minuttene økte flyets angrepsvinkel og forble over 35 grader, noe som førte flyet inn i en permanent steil, altså at luften som strømmer over vingene ikke greier å generere nok løftekraft til å holde det oppe.

De siste målte verdiene i ferdskriverene var at nesen sto 16,2 grader opp, flyet lå 5,3 grader mot venstre og falt i en hastighet på 10 912 fot per minutt (3326 meter per minutt).

- Dette er mye. Det som er spesielt er at flyet har falt i kolossal hastighet, samtidig som at nesen har pekt oppover. Dette har foregått fullstendig ukontrollert, sier Hesthammer.

Ekstrem hastighetsendring Rapporten melder at to hastighetsmålere var inkonsekvente og viste ulik hastighet da flyet begynte å steile.

«De målte parametrene viser et bratt fall fra rundt 275 knop til 60 knop i hastigheten på det venstre displayet, og kort tid etter det samme i hastigheten vist på integrated standby instrument system (ISIS)», heter det i rapporten.

- Dette er en ekstrem endring i hastighet, og kan tyde på at flyet har truffet dårlig vær, for eksempel kraftig tordenvær, sier flygesjefen.

Opptak av samtaler på det interne sambandet avdekker at flyet var inne i skyer og opplevde turbulens i forkant av at det steilet og falt. De advarte blant annet kabinbesetningen om at forholdene ville bli verre.

- Om to minutter entrer vi et område hvor [flyet] vil bevege seg litt mer enn det gjør for øyeblikket, så pass på. Jeg kaller dere opp straks vi er ute av det, sa en av co-pilotene.

- Betydelig skritt Airbus sendte i ettermiddag ut en pressemelding om BEAs funn:

- Arbeidet utgjør et betydelig skritt mot å identifisere hele rekken av begivenheter som førte til den tragiske ulykken, skriver Airbus.

228 mennesker - 216 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer - omkom i ulykken.

DE SISTE MINUTTENE: Air France 447s flyverute før det styrtet i Atlanteren. Grafikk: BEA
DE SISTE MINUTTENE: Air France 447s flyverute før det styrtet i Atlanteren. Grafikk: BEA Vis mer