Styrtrike på Bik Bok og Carlings

De norske Varner-brødrene er verdt 15 milliarder! / Norges ubestridte mote-brødre er verdt 15 mrd.!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no) Brødrene Petter og Marius Varner er ikke blant Norges mest profilerte forretningsmenn, men de er definitivt blant de aller rikeste.

I fjor tjente de to nærmere en milliard kroner på å selge forholdsvis rimelige mote-klær.

Enorme summer

Brødrenes virksomhet har dermed gått fra å være en rimelig lønnsom tekstilforretning til å bli en av Norges aller største pengemaskiner, med en inntekt på 888 millioner før skatt, ifølge Finansavisen.

De svimlende pengesummene skyldes lønnsomheten i deres forretninger Bik Bok, Cubus, Dressmann og Carlings.

I følge Finansavisen er verdien på hele imperiet deres hele 15 milliarder!


Mediesky

Petter (43) og Marius (40) overtok pappas business da han gikk bort i 2001. Siden da har brødrene nesten femdomblet overskuddet.

- Det har gått meget godt for alle kjedene våre, særlig har vi hatt en kjempeutvikling for Cubus de siste par årene, forteller Petter Varner til Dagbladet.no.

De to styrtrike Varner-brødrene har alltid holdt en forholdsvis lav medieprofil.

- I utgangspunktet har vi tatt valget på kun å kommentere det forretningsmessige i næringslivsaviser et par ganger i året, sier Petter.

Lynkjapp mote

Når det nå går som det suser for butikkene deres, er Petter Varner imidlertid meget åpen for å kommentere utviklingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Cubus` formidable suksess de siste årene skyldes først og fremst at vi har hatt en treffsikkerhet med moten. Vi har brukt mer tid på å jobbe nært opp til markedet og sørget for at Cubus henger godt med. Mye bedre enn før.

- Internt tror vi på såkalt «rask» mote som hele tiden oppdateres. Det har vist seg å gi resultater, sier Petter Varner.

Allerede i 1991 tok eldstebror Petter over kleskjeden Dressmann, og det var han som startet ekspansasjonen av forretningen.

Frem til 1995 var konsernet hel-norskt, med rundt 250 butikker innenlands. Det var før de åpnet den første Dressmannforretningen i Sverige samme året, og soden gikk det slag i slag.

Kvinner er viktige

I dag har de styrtrike brødrene nærmere 1000 butikker under \'Varner-paraplyen»- hvorpå halvparten av disse er i utlandet.

I tillegg til Cubus- og Dressmann-butikker over hele Skandinavia, har Petter og Marius også satset i Tyskland med de ulike kjedene sine. Kvinner er en viktig del av av målgruppen.

- Kvinnekolleksjonene er fryktelig viktig for butikkene våre. Det er ingen hemmelighet at kvinner bestemmer mye av det som kjøpes. Dersom de kvinnelige kundene liker klærne, kommer de mannlige etter til herreavdelingene, sier Petter.

Norsk mote i London

Bik Bok er et av konseptene som ifølge brødrene har størst potensiale internasjonalt.

Svenskene har med åpne armer tatt i mot kleskjeden som selger typisk «ungpike-mote», og hos søta bror er det i dag like mange Bik Bok butikker som her hjemme.

I tillegg har Petter og Marius også åpnet sin første butikk i hjertet av London.

- I september i fjor kom den første Bik Bok-butikken i Covent Garden i London. Foreløpig har den fått en bra start, selv om man ikke tjener all verden der enda. Leieprisene på lokaler er skyhøye i de største byene, understreker Petter Varner.

Petter, Marius og Joachim nærmer seg altså milliard overskudd på sine velkjente kleskjeder, men har ingen planer om å gi seg der.

De har nå tre nye konsepter på gang:

De dropper Varner-navnet til fordel for det mer trendy Volt,

og har utviklet streetwearkonseptet Urban.

Og sist,  har de jente-konseptet Wow som er en ennå yngre utgave av BikBok. I Oslo har de styrtrike mote-brødrene allerede flere Wow-butikker, blant annet i fasjonable Bogstadveien og på Aker Brygge.