FÅR STØTTE: Sp-leder Trygve Magnus Slagsvold Vedum argumenterer i dag for hvorfor SV og Ap's skepsis mot mer fornøyelseskjøring med snøskuter i utmark er paradoksal. SVs eget ungdomsparti støtter ham.  Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
FÅR STØTTE: Sp-leder Trygve Magnus Slagsvold Vedum argumenterer i dag for hvorfor SV og Ap's skepsis mot mer fornøyelseskjøring med snøskuter i utmark er paradoksal. SVs eget ungdomsparti støtter ham. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

SU uenig med moderpartiet - støtter Sp-Trygves «nikkersadel»-angrep

SVs ungdomsparti i kant med moderpartiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dagens Dagbladet kommer Trygve Slagsvold Vedum med et «nikkersadel»-angrep på Ap-leder Jonas Gahr Støre (krever Dagbladet Pluss-tilgang).

Senterparti-lederen mener Ap's og SVs skepsis til lokal forvaltning av skuterkjøring er paradoksal og elitistisk. Han viser til at turgåerne som frykter for fjellheimenes sakrale stillhet, gjerne er tilreisende - og de samme som uten blygsel kjører motorbåt i Oslo-fjorden om sommeren.

- Jeg tror veldig mange av dem som tar det som en selvfølge at de i dag kan frese rundt i Oslo-fjorden med båtene sine - med gigamotorer -  syns det er forferdelig at lokale kommuner skal bestemme skutertraseer. Det er forunderlig at så mange mener motorisert ferdsel i skjærgården, der de har hytte og båt, er helt greit, mens skuterkjøring i utmark er en uting, sier Vedum til Dagbladet.   

- Det er et paradoks at Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre i den saken er helt på linje med Oslos formuende båtfolk og nikkersadelen.

Les også: Sp-Trygve med nikkersadel-angre på på Støre (krever Dagbladet Pluss-tilgang).

Trosser moderpartiet Sosialisitisk Ungdom (SU) er helt enig - og går dermed imot moderpartiet SV, som i Stortinget har argumentert imot mer fornøyelseskjøring med snøskuter.

- Vi har allerede Høyre til å forsvare rikfolks økonomiske interesser. Vi trenger ikke partier til å forsvare fritidsinteressene deres mot lokalfolk i tillegg, sier SU-leder Nicholas Wilkinson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den relativt nyslåtte SU-lederen er helt enig med Slagsvold Vedum, som i dagens Dagbladet argumenterer med at de som bor i nærheten av natur, også er de som er flinkest til å ta være på den - framfor embetsmenn fra Oslo eller Trondheim. 
 
- Sosialistisk Ungdom og Senterpartiet er enige. Lokalfolk er glad i naturen sin. De må selv få styre snøscooterkjøringen lokalt, sier Wilkinson, som fortsetter:

- Det er ikke snakk om skuterkjøring i Jotunheimen nasjonalpark. Det er skremselspropaganda for å stanse scooterkjøring rundt steder som Alta. Nasjonal skuterstyring er skrivebordspolitikk som lar Oslo-folk tråkke på distriktene. Det er forskjell på å bo i Alta og i Oslo. Byfiffen styrer allerede økonomien som stjeler fra distriktene og gir til byene med kutt til småkommuner, kutt i formuesskatten, kutt i utviklingsfond og salg av bedrifter. Alta skal ikke, og kan ikke, bli Oslo.

SV: - Urimelig framstilling  SV mener Sp-lederen har gitt en urimelig framstilling av hva SV mener.

- I SV er vi åpne for lokal forvaltning dersom dette ivaretar frilufts- og naturinteressene. Derfor foreslo SV i regjering forsøk med lokal forvaltning i 40 kommuner for å se om det ivaretok intensjonen om å sikre folks rett til støyfritt friluftsliv. Vi mener at man burde ta seg tid til å lære av forsøk med lokal forvaltning, før man endrer loven, sier SVs stortingsrepresentant fra Troms, Torgeir Knag Fylkesnes, til Dagbladet.
 
- Det er ikke bare eliter og nikkersadelen som setter pris på å ferdes i stille natur, slik Senterpartiet ser ut til å tro. I en undersøkelse gjennomført av TNS Gallup, sier om lag 75 prosent av den norske befolkningen at de ikke ønsker mer motorferdsel i naturen, legger han til.

Jobber med lovendring Den årelange konflikten mellom skutererentusiaster og turgåere som vil ha fjellet for seg selv, toppet seg i vinter.

Regjeringen ville egentlig la alle kommuner som ønsket få være med i en forsøksordning der kommunene selv fikk si ja eller nei til mer fornøyelseskjøring med snøskuter i utmark.

I juni ble forsøksordningen stanset, etter påtrykk fra SV, Ap, KrF, Venstre - samt Sivilombudsmannen og en drøss med organiasjoner, blant andre Den norske turistforening (DNT).

Men gleden kan bli kortvarig for turgåerne som frykter snøskuter-frislippet.

Regjeringen jobber nå med en lovendring som vil gi kommunene frihet til å tillate mer fornøyelseskjøring med skuter - et lovforslag Sp etter alt å dømme vil sikre flertall for.

Da saken ble diskutert i Stortinget, var både Ap og SV blant partiene som forlanget at den nye loven må inneholde strenge statlige retningslinjer, blant annet forbud mot å legge løyper i viktige friluftslivsområder. Senterpartiet og regjeringspartiene la seg på en mildere linje, og mente at det var nok å påpeke at det må tas hensyn til støy og ulemper for friluftsliv.

 «(...) jeg har lyst til at min datter skal få ta del i naturens velsignelse - høre lyden av ski som knekker den tynne påskeskaren på vei mot Torfinnshorgi på Gråsida. Nå ligger min datter nede og lytter til debatten, men siden hun bare er syv uker gammel, er nok faren mer skuffet over statsråden enn hun selv er. Men stille natur er en unik kvalitet i norsk friluftsliv. Det er da du kan høre naturens egne lyder. Noen fås frihet til å lage støy begrenser mange fleres frihet til å oppleve stille natur», uttalte SVs heikki Eidsvoll Holmås under debatten den gang.

STØTTER SP: Lederen av SVs ungdomsparti, Nicholas Wilkinson, støtter Senterparti-lederen i hans syn på snøskuterkjøring i utmark. Foto: SU
STØTTER SP: Lederen av SVs ungdomsparti, Nicholas Wilkinson, støtter Senterparti-lederen i hans syn på snøskuterkjøring i utmark. Foto: SU Vis mer