Subaru-salget stuper

Må si opp ansatte og kutte i lønn og andre kostnader.

Nedtur: Subaru Forester har lenge vært bærebjelken i Subaru-salget i Norge, men så langt i år er bare 12 biler registrert. Foto: Andreas Scheel/Finansavisen
Nedtur: Subaru Forester har lenge vært bærebjelken i Subaru-salget i Norge, men så langt i år er bare 12 biler registrert. Foto: Andreas Scheel/FinansavisenVis mer

(Finansavisen.no): Subaru opplever et fall i salget av sine bensindrevne firehjulstrekkere på 66 prosent så langt i år, etter en halvering av salget de siste tre årene. Det er betydelig mer enn konkurrenter som Skoda og Suzuki, som også hovedsakelig har tilsvarende biler i porteføljen. Konsernsjef Leif Madsberg i Gill-Gruppen skylder likevel gjerne på myndighetene for nedturen.

- Vi er ikke overrasket over at norske politikere foretar seg grep som får konsekvenser for bilbransjen, og vi har sett andre slike øvelser tidligere, sier Madsberg til Finansavisen.

Da tenker han på omleggingen av CO2-avgiften i 2006 som fikk store konsekvenser for Subaru, da de kun hadde bensinbiler i porteføljen den gangen. Siden har de tilpasset seg dieselgunstige avgifter, før de igjen er tilbake på bensinsporet. Nå er det den politikerskapte salgsbølgen av elbiler som får mesteparten av skylden for Subarus kraftige nedtur, da de ikke har biler med ledning eller batteri i porteføljen, ennå.

Nedbemanning

- Det er et stykke igjen av tunnelen før vi ser lyset i form av rene elbiler, men allerede til høsten får vi hybridbiler som vil hjelpe betydelig, håper Madsberg, ifølge avisen.

Etter en nedtur i salget fra 3.754 biler i 2015 til 1.735 i fjor, har salget så langt i år falt med 66 prosent til 255 registrerte biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Dette tar de nå konsekvensen av og kutter kostnader.

- Nå rydder vi opp og kutter kostnadene med inntil 20 millioner kroner pr. år. Vi kutter honorarer til styremedlemmer, daglige ledere tar et lønnskutt på 10 prosent, vi vil redusere sponsorater og gjennomgår markedsføringen. Vi kommer dessverre ikke unna at personalkostnader er en stor kostnad, så vil foreta nedbemanninger, sier konsernsjefen uten å ville konkretisere dette, sier han til avisen.

Inntektene krymper

I tillegg til import av biler fra Subaru og Ssangyong, som er konsernets klart største del, er de medeiere i en håndfull forhandlere, og er engasjert i eiendom og investeringer. Gill-Gruppen eies av Gill Holding, som er 100 prosent eid av Nils Petter Gill.

Omsetningen i Subaru Norge har de siste tre årene falt fra 630 til 412 millioner kroner, mens resultat før skatt har gått fra 16 millioner kroner i 2016 via 23 til 13 millioner kroner i fjor.

Finansavisen har nylig skrevet om de to største bilaktørene i Norge, Møller Mobility Group og Bertel O. Steen, som begge skal kutte kostnader i med rundt en kvart milliard kroner. Det til tross for at Møller har flere typer elektriske og hybridbiler i porteføljen, mens Bertel O. Steen fortsetter konsolideringen etter at de senere årene har overtatt importen av blant annet Citroën og Opel.

Andre økonominyheter:
- Rigger seg for å bli en dominerende aktør i kryptomarkedet
Prislapp: ­8 millio­ner kroner