SUEZKANALEN:  Oljeprisen er så lav at tank- og lasteskip nå unngår å seile gjennom Suezkanalen, og heller seiler rundt det afrikanske kontinentet. Foto: AFP Photo / NTB Scanpix
SUEZKANALEN: Oljeprisen er så lav at tank- og lasteskip nå unngår å seile gjennom Suezkanalen, og heller seiler rundt det afrikanske kontinentet. Foto: AFP Photo / NTB ScanpixVis mer

Suezkanalen revolusjonerte sjøfarten. Nå er olja så billig at skipene heller seiler rundt

Oppgradert for 62 milliarder kroner for et år siden. Nå minsker trafikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Rekordlave oljepriser og en shippingbransje med overkapasitet ryster nå grunnmuren til en av sjøfartens mest revolusjonelle nyvinninger.

Suezkanalen i Egypt, sjøveien som forbinder Middelhavet med Rødehavet og dermed sparer lasteskip en tur rundt hele det afrikanske kontinentet, får stadig mindre trafikk.

Nå er det nemlig billigere for lasteskipene å seile rundt det afrikanske kontinent og Kapp det gode håp, istedenfor å ta snarveien.

Det melder blant andre skippingnettstedet GCaptain og Maritime News.

Oljeprisen lav, avgiften den samme Kanalen som gjorde transport over havet langt gunstigere, blir nå unngått av tank- og lasteskip, ifølge shippingnettstedene. Oljeprisen er nemlig så lav at avgiften man må betale for å seile gjennom kanalen, blir for dyr i forhold.

Og nyheten kommer bare et drøyt halvår etter at Suezkanalen åpnet et nytt løp som doblet kapasiteten til kanalen. Fram til da kunne 47 skip seine gjennom kanalen. Nå kan 97 skip, drøyt 35 400 skip i år, seile gjennom kanalen hvert døgn.

Ventetiden for å kunne seile gjennom kanalen ble også redusert med åtte timer. Arbeidet kostet 62 milliarder kroner og satt 43 000 mennesker i jobb.

Gunstigere for 14 av 22 Siden slutten av oktober i 2015 har 115 handelsskip som seiler fra Asia og til USAs østkyst og handelsskip som seiler fra Asia og til Nord Europa endret kursen og seilt forbi Kapp det gode håp istedenfor å passere gjennom Suezkanalen, ifølge Maritime News, som skriver at samme trend også er gjeldende i Panama-kanalen.

GCaptain siterer i tillegg en rapport som slår fast at begge kanalene står overfor en stor utfordring med dagens lave oljepris.

«Kanalene har en bestemt ulempe» når skip fra USAs østkyst skal seile til Asia. Det heter at det er økonomisk gunstig for «14 av 22 ruter å seile sør for Afrika» framfor gjennom Suezkanalen.