Suksess for superpolene

Etter en måned med selvbetjent vinmonopol i Vika i Oslo, kan butikksjef Anders Magdal slå fast at alkohol-supermarkedet er en suksess.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er aldri kø, selv på travle dager, sier Magdal.

Han er sjef for landets første selvbetjente vinmonopol. Siden åpningsdagen 15. juni har 21217 kunder handlet sine dyre dråper hos ham.

Salget de to første ukene etter åpningen var 20 prosent høyere enn de siste tre ukene Polet på Klingenberg holdt åpent. Kundene har muligheten til å ta hele sortimentet i nærmere øyesyn før de legger varene i vogna og rusler mot kassene.

- Mens en ekspeditør i skrankepolene kan ta imot mellom 30 og 40 kunder i timen, regner vi med at vårt kassapersonale skal klare rundt 120 når alt er ferdig innkjørt, skryter Magdal.

Tax-free

- Jeg regner med at vi plukker med oss en flaske eller to mer enn vi ville gjort til vanlig, sier kunde Lars William Saure.

Han mener det er befriende å slippe den lange køen når han handler på Polet. I butikklokalet står vin og sprit ute i hyllene. Alt er som på tax-free helt til du kommer til kassa og skal betale.

- Du får bedre tid til å velge, og svetter ikke over prislista mens køen bak deg vokser, sier Saure.

Ledelsen i Vinmonopolet AS er ikke like fornøyd med at kundene handler mer.

Økt forbruk

- Vi vet fra Sverige at selvbetjeningsbutikker gir økt salg, og økt forbruk. Det overordnede målet er at alkoholforbruket skal gå ned, sier informasjonssjef i Vinmonopolet AS, Svein Ringstad.

Han har registrert at salget øker i forbindelse med at politiet gjør store spritbeslag.

TAXFREE-FØLELSE: - Dette er som å handle på tax-free, sier Lars William Saure. Sammen med kameraten Thomas Schmitt var han for første gang innom det selvbetjente polet i går.