Suksess med kvalitet

«Krøniken» viser at forteller- og skuespillerkunst kan være bedre formidlere av virkeligheten enn nyhetsprogrammer og realitykonsepter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DANSKENE HAR

igjen klart å produsere en TV-serie som innstilles til Emmy-prisen. Ikke overraskende er «Krøniken» blant de utvalgte seriene, fordi suksessen er tuftet på et målbevisst og profesjonelt arbeid fra idé til forfattervalg, skuespillervalg, regi og endelig til sendetidspunkt. Det er kvalitet hele veien. Og Danmarks Radio er villig til å betale for kvaliteten. De første 10 seriene kostet 140 millioner kroner. Dramatiserte samtidshistorier er blitt kanalens våpen mot realityseriene, og resultatet er forbløffende: Seerandelen til Danmarks Radio kan ligge på over 90 prosent når disse episodene fra Danmarks Radios egen dramaavdeling sendes. Slikt gir håp for tanken om allmennkringkaster. Slikt sier noe om seernes motstandskraft mot lettvint underholdningstøv, får de bare muligheten til å se på noe annet. Slikt bekrefter at det kanskje mer enn på mange tiår er en god investering å våge kvalitet, selv om den er dyr.

OM VI SER

isolert på seertallene, har «Krøniken» vært en suksess også i Norge. Medieforsker Kristian Tolonen i NRK sier at snittet for de første episodene lå på 780 000 seere, det er omtrent like mange som «Hjartet på rette staden», som igjen topper lista over innkjøpte serier de fire siste åra. Mer overrasket er han over at reprisen søndag samlet 92 000, det er over det dobbelte av hva NRK 2 har i snitt den kvelden. Hva seertallene angår, kan altså NRK være fornøyd, om håpet var å høste enda mer av den danske suksessen, er en annen sak.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer