Suksessfilmer selger ikke

Berit Nesheim har laget tre spillefilmer. Alle har fått gode anmeldelser, alle har fått priser på internasjonale filmfestivaler og to av dem har vært norsk kandidat til Oscar-konkurransen. Likevel er også Nesheims filmer vanskelige å få solgt i utlandet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hennes siste film, «Søndagsengler», som er valgt ut til å være Norges Oscar-kandidat og har fått heder på alle de tre filmfestivalene den har deltatt på, er nå i ferd med å lanseres for salg i utlandet.

- Det gleder meg enormt å oppdage at jeg når fram til folks hjerter, uansett hvor de bor. Dette er, ved siden av arbeidet med selve filmen, den aller største gleden, midt oppi alle prisene. Jeg merker at filmen virker like sterkt på japanere, kinesere og kanadiere, som på nordmenn, sier Nesheim.

Mangler tro

Prisene er stort sett pokaler og plaketter, de betyr ikke automatisk at filmene får en kommersiell suksess: At de blir satt opp på kino i utlandet.

- Jeg er spent på å se hvordan det nå går med salget av «Søndagsengler», sier hun - smertelig klar over at det lenge har vært vanskelig å selge norsk film til utenlandsk kinovisning.

- Vi mangler penger, men vi mangler også en tro på at det er mulig. Vi som lager filmer går gjennom ild og vann for å få dem så bra som mulig. Jeg håper og ønsker at de som selger filmene gjør det samme .

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utenlandske agenter

For det er svært sjelden at norske filmer selges av de som har laget dem. Det er sjelden de selges av nordmenn i det hele tatt. Og når offisielle norske filminstanser reiser utenlandsk med norske filmer i bagasjen, er det for å presentere norsk kultur - ikke for å selge den.

- I Norge har vi kanskje lett for å tro at verden av seg selv vil oppdage de virkelig gode norske filmene og at det bare er å sitte og vente på det skjer. Slik er det ikke, det er penger og hardt offensivt arbeid som kreves.

Det er som oftest agenter i utlandet som får jobben med å prøve å få norske filmer fram til ordinære kinovisninger i andre land. Ifølge Nesheim prøves det kanskje ikke hardt nok på å finne de riktige kjøperne til de riktige filmene.

- Man må trappe opp arbeidet og sette av penger til å finne nye kanaler for å selge norsk film.

Begeistring

Nesheims debutfilm «Frida - med hjertet i hånden» er bare vist på kino i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland - til tross for at den har fått 20 priser fra internasjonale filmfestivaler.

- Når jeg ser hvor stor begeistringen er i store saler når disse filmene blir vist på festivaler, kan jeg ikke forstå at distributører og selgere kan ha en så begrenset tro på at det skal kunne la seg gjøre å få vanlige folk til å komme på kino for å se filmene. Jeg skulle ønske at de selv var til stede i kinosalen og så mottakelsen av filmene, sier Nesheim.