Suksessgründer med nytt eventyr

Norske Christian Solli Nyborg startet en telekomoperatør i Spania med suksess. Nå rir han igjen med Ysi, og operatørene skal bli kundene hans.

GRÜNDER: Christian Solli Nyborg får med seg andre seriegründere på ny telekomsatsing. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
GRÜNDER: Christian Solli Nyborg får med seg andre seriegründere på ny telekomsatsing. Foto: Håkon Sæbø / FinansavisenVis mer

(Finansavisen): Som Finansavisen skrev for to uker siden, har Oljefondet kjøpt 2 prosent det spanske telekomselskapet Masmovil. Gründeren er norsk, og heter Christian Solli Nyborg.

Selv om Nyborg har solgt store deler av aksjene i selskapet, som nå prises til 2,3 milliarder euro på den spanske børsen, er han ikke bitter.

- Da jeg solgte meg ned, fikk jeg jo godt betalt, noe som gir meg muligheten til å etablere nye selskaper.

- Jeg starter jo selskaper fordi jeg synes det er moro å skape noe nytt. Det er selve drivkraften bak dette her og grunnen til at Ysi så dagens lys, sier han.

«Hva hvis»

Sammen med to kollegaer fra Masmovil-tiden, portugisiske Miguel og spanske Beatriz, har Nyborg etablert en spansk anbefalingstjeneste innen telekom.

Nyborg fremhever disse som ekstremt viktige partnere, men har totalt ni ansatte i selskapet.

Markedsplassen som er etablert skal finne det perfekte telekomproduktet, etter egne spesifikasjoner.

Selskapet fikk navnet Ysi, som på spansk betyr «hva hvis». Ifølge Nyborg løser tjenesten to problemer i markedet:

- Sluttbrukerne får hjelp gjennom jungelen av telekomtilbud, slik at hver enkelt bruker mottar tilbud på de tjenestene man ønsker.

- I tillegg hjelper vi operatørene til å bli bedre til å skreddersy produktet, pris og innholdet til hva forskjellige kunder vil ha. Skal en kunde ha ny mobiltelefon, nytt telefonabonnement, fast bredbånd til hjemmet og i tillegg mye data på mobilen? Eller ikke? Er det en fordel med to års binding med mobiloperatøren eller ei? Dette skal markedsplassen gi svaret på, hevder Nyborg.

Skreddersyr løsninger

Ifølge Nyborg skyter telekomoperatørene fra hofta og spyr ut generelle tilbud til alle, tilbud som kun er relevant for få personer.

- En dame på 56 år er ikke nødvendigvis interessert i en tv-pakke med Champions League, sier gründeren, før han røper hvordan Ysi løser problemet for operatørene, gjennom skreddersydde pakker til forskjellige brukere:

- De som ønsker tilbud på Iphone, ti gigabyte mobildata og golfrelatert innhold, kategoriseres under «profil A». Kunder som ønsker Huawei, ubegrenset data og fotball, sorteres under «profil B».

- Vi kan lage så mange profiler kundene ønsker, og sortere hvordan vi vil. For operatører er dette løsningen, sier han.

Sluttbrukerne får tjenesten gratis, mens operatørene må betale.

- Vi tjener kun penger på operatørene og «Smart Big Data Analytics» som vi tilbyr dem. Enkelt fortalt betyr dette at operatørene betaler for å få rettet tilbudene til forskjellige kundegrupper med ulike behov.

Stort potensial

Med en definert kundegruppe, og sluttbrukere, er spørsmålet for alle gründere hvor stort potensialet er.

- Det er veldig stort. Konkurransen er på content (innhold) hos operatørene nå, ikke pris. Vinnerne blir de som gir brukerne det de faktisk vil ha. Så enkelt er det, sier Nyborg.

Konkurransesituasjonen skal være god, ifølge Nyborg, ettersom selskapet ikke har noen direkte utfordrere. Han forteller at det finnes prissammenligningstjenester i flere markeder, men at dette ikke fungerer optimalt.

For telekomgründeren er det en fordel som vil gjøre veien til suksess kortere. Fokuset til nå har vært å bygge produktet og registrere kunder, og med et marginalt markedsføringsbudsjett er det allerede over 20.000 registrerte brukere.

- På toppen av registrerte brukere har vi titusenvis av «drop in»-kunder, nevner han.

Flere norske investorer

Ideen skal også være mulig å ekspandere globalt, og planer om utvidelse til Sør-Amerika er allerede på bordet. Andre store, uoversiktlige og prisfølsomme markeder er også aktuelle.

- Der ligger det mye potensial, i motsetning til Skandinavia, hvor markedene er små og modne. Dessuten har folk god råd og er lite prisbevisste, påstår Nyborg.

Teknologien gjør også at Ysi kan ekspandere horisontalt. Det vil si å lisensiere teknologien til andre sektorer som ikke er telekom.

- Det er allerede en fintech-aktør i Skandinavia som er meget interessert i dette.

Selskapet vil over tid sitte på store kundegrupper med forskjellig informasjon, basert på en «best in class machine to machine» og AI-teknologi.

Siden oppstart og utviklingen av produktet startet for tre år siden, er det investert rundt 1 million euro, rundt 8,75 millioner norske kroner, i prosjektet.

I tillegg til han selv har reiselivs-og seriegründer Jason Eckhoff kommet seg på aksjonærlisten. Tidligere toppsjef i Telenor og Ventelo, Stig Herbern, er også inne.

- Vi har flere business-angels fra forskjellige land, med de fleste er enten norske eller svenske, forteller Nyborg.

Selskapet prises til 3,75 millioner euro, 36,5 millioner norske kroner.

- Får vi til dette blir det verdt flere hundre millioner euro, påstår Nyborg, som også forteller at han selv er største aksjonær i selskapet.

Flere økonominyheter:

Nå kommer hoppet i boliglånsrentene
Bygger gigaleilighet til 60 millioner