<strong>VINTERHELTER MOT SNØSKUTER:</strong> Flere av «vinterkjendisene» Fra venstre Jon Gangdal, Aleksander Gamme, Cecilie Skog, Arne Nævra, Lars Haltbrekken, Berit Kjøll, Dag Kaas, Randi Skaug, Børge Ousland, Liv Arnesen og Stein P. Aasheim er med på oppropet mot regjeringens snøscooterforslag. Regjeringa fremmer lovforslag fredag.  Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
VINTERHELTER MOT SNØSKUTER: Flere av «vinterkjendisene» Fra venstre Jon Gangdal, Aleksander Gamme, Cecilie Skog, Arne Nævra, Lars Haltbrekken, Berit Kjøll, Dag Kaas, Randi Skaug, Børge Ousland, Liv Arnesen og Stein P. Aasheim er med på oppropet mot regjeringens snøscooterforslag. Regjeringa fremmer lovforslag fredag. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Sundtoft har ikke et fnugg av faggrunnlag

- Utrolig nedlatende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): En rekke naturvernere og «vinterkjendiser» har gått sammen om et opprop mot regjeringens forslag om å åpne for «fornøyelseskjøring» med snøskutere. Motstanderne har valgt å kalle det moro-kjøring.

Men lederen av Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, synes ikke det er spesielt moro at Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) sier til Dagbladet at de har misforstått.

- Sundtofts påstander om at vi har misforstått er i det hele tatt utrolig nedlatende, særlig når hun ikke har fnugg av faggrunnlag, i motsetning til oss.

Folket støtter ikke regjeringen Flere meningsmålinger har vist at flertallet i befolkningen er mot lovforslaget. Også på stortinget og innad i regjeringen er det stor motstand mot en liberalisering.

- Når tre fjerdedeler av befolkningen, alle de tyngste fagmiljøene på området, Norges Idrettsforbund, sentrale vinteridrettsutøvere og natur- og friluftsorganisasjoner sender en tydelig melding om at denne omleggingen er noe de ikke ønsker, bør statsråden ta det mer alvorlig enn å karakterisere det som uvitenhet. Hun bør slutte å påstå at motstanderne av snøskuterkjøring ikke forstår hva vi snakker om, sier Haltbrekken.

- Svake argumenter Han mener statsrådens argumenter er for svake, og ber om nye og bedre utredninger.

- Hun må slutte å snakke om at hun ikke ønsker noen markant vekst eller ulovlig kjøring, uten å komme med argumenter for at det ikke vil skje. Få utredninger på bordet som viser reelle konsekvenser. Gjør en evaluering av erfaringene fra Finnmark og spør så folk lenger sør om det er dette de ønsker, sier han.

- Saken er godt belyst Klima- og miljøminister Tine Sundtoft forteller til Dagbladet at regjeringen ønsker å styrke lokaldemokratiet og det lokale selvstyret.

- Det er først og fremst dette denne saken handler om. Lovforslaget betyr at lokalpolitikere får bestemme mer i egen kommune og at flere kan få mulighet til å kjøre snøscooter. Dette er også i samsvar med anmodningsvedtak fra et bredt flertall på Stortinget.

<strong>MISFORSTÅELSER:</strong> Klima- og miljøminister Tine Sundtoft mener motstanden mot lovforslaget er basert på misforståelser. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
MISFORSTÅELSER: Klima- og miljøminister Tine Sundtoft mener motstanden mot lovforslaget er basert på misforståelser. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

Hun er på ingen måte enig i Haltbrekkens utsagn om at saken ikke er godt nok utredet.

- Saken er godt belyst gjennom høringen nå i sommer, og gjennom tidligere utredninger og høringer, senest høringen sommeren 2013 om forsøksordning for løyper. Det har også vært forsøk med at et utvalg kommuner har kunne etablere slike snøscooterløyper. Dette forsøket har vart siden år 2000, og har blitt evaluert, forteller Sundtoft.

Statens naturoppsyn skal skrive bøter Regjeringen har også foreslått at Statens naturoppsyn skal få hjemmel til å skrive bøter på stedet ved overtredelser av regelverket.

- Dette vil være et effektivt virkemiddel. Vi har videre tydeliggjort naturoppsynets oppsynsfullmakter. Ved alvorlige eller gjentatte overtredelser vil det kunne idømmes inndragning av snøscooter etter straffeloven.

- Hjelper ikke med faste løyper Naturfilmprodusent Arne Nævra mener det de potensielle lidelsene for dyrelivet ved en liberalisering er viktigere enn støyproblemene for mennesker.

- Flere folk kan komme lenger inn i skog og mark vinterstid, og dermed forstyrre faunaen som på den tida trenger mest mulig ro. De går på sparebluss, ofte i dyp snø, og bør absolutt ikke forstyrres. Det hjelper ikke at man følger faste løyper, når man på kort tid kan transporteres inn i kjerneområder som tilhører for eksempel hjortedyr som elg, rein eller hjort, sier Nævra til Dagbladet.

Sundtoft på sin side mener regjeringen er svært opptatt av å ta hensyn til friluftsliv, naturmangfold og sikkerhet.

<strong>UTROLIG NEDLATENDE:</strong> Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, sier Miljøvernminister Tine Sundtofts uttalelser er nedlatende. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
UTROLIG NEDLATENDE: Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet, sier Miljøvernminister Tine Sundtofts uttalelser er nedlatende. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Vi har derfor foreslått at det skal gjelde noen nasjonale retningslinjer som kommunene må forholde seg til. Det vil ikke bli lov å kjøre over alt. Kjøringen skal skje i egne traseer, og disse kan ikke legges i verneområder og nasjonale villreinområder, sier hun og legger til:

- Jeg vil minne om at over 30  prosent av fjellheimen er vernet. Vi har tillitt til at lokaldemokratiet veier de ulike interessene mot hverandre, og lander på kloke beslutninger.

- Bra Erik Kirkvold er leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd. Han mener bestemt at friluftsorganisasjonene farer med løgn.

- Det er bra at regjeringen ikke bøyer av for friluftslivsorganisasjonene. Noe annet ville overrasket oss, skriver Erik Kirkvold, leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd i en epost til Dagbladet.

Han synes det er utelukkende positivt at kommunene kan få lov til å bestemme hvor snuskuterløypene skal legges.

- Nå vil kommuner hvor det er stor interesse for å etablere snøscooterløyper, få anledningen til å lage trygge løyper som kan bidra til å få ned den unødvendig stygge ulykkesstatistikken vi har i Norge, samt å kanalisere ulovlig kjøring til lovlige løyper som ikke kommer i konflikt med andre interesser, sier Kirkvold.

<strong>BARE LØGN:</strong> Erik Kirkvold, leder av Snøscooterklubbenes fellesråd, mener friluftsorganisasjonene farer med løgn. Foto: Privat
BARE LØGN: Erik Kirkvold, leder av Snøscooterklubbenes fellesråd, mener friluftsorganisasjonene farer med løgn. Foto: Privat Vis mer

Snøskuterkjøring i Norge

• I dag er all motorisert ferdsel i utmark forbudt, med unntak av nyttekjøring. Nord-Troms og Finnmark har egne regler.

• Miljøverndepartementet sendte lovforslaget på høring i høst, og svarene vil sammen med erfaringene fra en tidligere forsøksordning danne grunnlag for et lovforslag som skal fremmes i Stortinget 28. november.

• En samlet naturvernbevegelse og friluftsorganisasjoner er sterkt imot, og mener man vet for lite om konsekvensene for naturmangfold, friluftsliv og folkehelse til at det er forsvarlig å åpne for å etablere fornøyelsesløyper over hele landet.

• En spørreundersøkelse gjennomført av Ipsos MMI for Norsk Friluftsliv viser at på landsbasis oppgir 72 prosent at de er imot såkalt fornøyelseskjøring med snøscooter, mens 27 prosent er positive til dette. Et flertall av velgere i alle partier er imidlertid imot forslaget.
(NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer